Mobilforsikring – hvad er det, og har man brug for det?
Har du en tendens til at tabe din telefon, eller vil du bare være dækket ind, hvis der pludselig sker en skade på din mobil? Så vil teleselskaberne rigtigt gerne sælge dig en mobilforsikring. Men hvad får du ud af at betale til en mobilforsikring, og har du overhovedet brug for en? Vi guider dig til, om du bør vælge en mobilforsikring hos teleselskaberne.
Se også: Priser på de bedste mobilabonnementer
Hvilke teleselskaber sælger mobilforsikring?
Vores mobiltelefoner er skrøbelige. De er oftest lavet af glas både foran og bagpå, og derfor kan man nemt komme til at stå med en flækket skærm og/eller bagside, hvis man kommer til at tabe sin telefon fra selv en relativt lav højde. Det er ærgerligt – og ikke mindst en dyr fornøjelse, da det som regel koster mange tusinde kroner at få udskiftet eksempelvis skærmen i en smartphone.
Hvis du vil undgå store uforudsete udgifter i netop sådan en situation, kan en mobilforsikring måske være noget for dig. Flere af teleselskaber giver deres kunder mulighed for at tilkøbe en mobilforsikring, som giver dig ekstra sikkerhed, når uheldet rammer.
Følgende teleselskaber tilbyder mobilforsikring:
- Telenor: 69 kroner per måned
- Telia: 49 kroner per måned
- YouSee: 34-119 kroner per måned alt efter telefonens pris
- 3: 89 kroner per måned
Hvordan fungerer en mobilforsikring gennem et teleselskab?
En mobilforsikring er en ydelse, som kan tilkøbes, når man køber en ny telefon hos nogle teleselskaber. Den gælder primært for telefoner, man kan i nogle tilfælde også gælde for tablets, routere, modem og smartwatches.
Konceptet er ganske simpelt. Du betaler et månedligt beløb (en præmie) på et vist beløb, eksempelvis 49 kroner per måned, for at være bedre stillet, hvis du en dag eksempelvis taber din telefon, eller hvis den får en vandskade. Når du får brug for forsikringen, skal du betale en selvrisiko. Selvrisikoens beløb kan afhænge dels af telefonens pris samt efter, hvornår skaden er sket, og hvornår du sidst har anmeldt en skade. Selvrisikoen varierer også, alt efter om du skal have erstattet din mobil eller blot have den repareret.
Hos de fleste teleselskaber kan man dog forvente en selvrisiko på mellem 500 og 1.000 kroner, hvis der er tale om en dyr telefon såsom en iPhone 13. Er der tale om en telefon til eksempelvis under 3.000 kroner, vil selvrisikoen typisk være på omkring det halve.
En mobilforsikring er desuden kendetegnet ved, at de gælder i 60 måneder og i hele verden. Teleselskaberne samarbejder med virksomheder som SquareTrade, Gjensidige og WIA om at tilbyde forsikringerne.
Hvad dækker en mobilforsikring?
Der er forskel på, hvad de forskellige mobilforsikringer dækker. De fleste dækker fejl, som ikke er dækket af reklamationsretten. De dækker ligeledes skader som følge af uheld, for eksempel hvis man taber telefonen og ødelægger skærmen. Der kan også være dækning af lynnedslag, brandskader og overspænding.
Enkelte teleselskaber tilbyder også dækning af indbrud, overfald, tyveri og uautoriseret brug, men netop disse vælger andre ikke at dække. Generelt kan du dog regne med, at du få dækket skader, som sker uforsætligt.
Nogle teleselskaber dækker kun et begrænset antal skader om året, mens andre ikke har en begrænsning. Antallet af skader kan også påvirke selvrisikoen.
Hvad dækker en mobilforsikring ikke?
Nogle forsikringer dækker ikke, hvis mobilen bliver stjålet, hvis man mister den, eller hvis man med vilje har beskadiget den. De dækker heller ikke software- eller dataproblemer, for eksempel virusser og beskadiget data.
Kosmetiske skader, som ikke ændrer telefonens funktionalitet, er som regel heller ikke dækket.
Kan det svare sig at vælge et teleselskabs mobilforsikring?
Om du bør tilkøbe en mobilforsikring hos Telia, Telenor, YouSee eller 3, afhænger af flere ting. Først og fremmest skal du gøre op med dig selv, om du vil få gavn af den dækning, de tilbyder. Du bør derfor altid læse vilkårene for at se, hvad der er dækket, og hvad der ikke er dækket, inden du køber en forsikring.
Er du tilbøjelig til at tabe din telefon, og vil du gerne slippe billigere for en reparation eller udskiftning af telefonen i tilfælde af, at uheldet sker? Så kan det muligvis godt svare sig at betale til en mobilforsikring. Hvis du passer godt på dine ting, er det formentlig ikke nødvendigt at tegne forsikringen.
Overvej elektronikforsikring gennem din indboforsikring
Spørgsmålet er nemlig også, om teleselskabernes forsikringer overhovedet er den rette forsikring. De fleste forsikringsselskaber tilbyder nemlig også en udvidet elektronikforsikring som tillæg til inboforsikringen. En udvidet elektronikforsikring koster typisk omkring 50 kroner per måned.
Den helt store fordel ved denne er, at den ikke kun dækker den specifikke mobil, du har købt hos teleselskabet, men alle husstandens elektriske apparater til indendørs brug. Du kan altså få langt mere gavn af denne forsikring, da den kan anvendes på langt flere skader, der måtte opstå.
Med en udvidet elektronikforsikring får du dækning af funktionsfejl og pludselige og uventede skader, hvis du eksempelvis taber telefonen, eller hvis den har været udsat for vand, væske eller fugt. De dækker som regel ikke, hvis du glemmer eller mister tingene.
Ulempen ved en udvidet elektronikforsikring er, den typisk kun dækker i Danmark, mens teleselskabernes mobilforsikringer dækker i hele verden. En udvidet elektronikforsikring dækker typisk heller ikke en lige så stor værdi af telefonen, da forsikringsselskaberne afskriver dens værdi, efterhånden som den bliver ældre. En mobilforsikring hos et teleselskab vil som regel erstatte telefonens fulde beløb, da kunden købte den hos dem, og ikke ud fra hvad en ny tilsvarende genstand koster i dag.
Den helt billige løsning: Køb cover og skærmbeskyttelse
Spørgsmålet handler ikke kun om valget mellem mobilforsikring fra teleselskabet og en udvidet elektronikforsikring. Du bør også tænke over, om du overhovedet bør købe en forsikring.
Hvis du udelukkende overvejer en forsikring, fordi du har en hang til at tabe og ødelægge dine telefoner, bør du overveje blot at købe et godt mobilcover og en god skærmbeskyttelse i stedet for fast at betale til en forsikring. Et godt cover og en god skærmbeskyttelse kan hver købes for omkring 150 kroner, og så er du altså beskyttet over for rigtig mange potentielle skader. Særligt hvis du køber et flip-cover, der også dækker telefonens skærm, bør du i mange tilfælde kunne undgå en flækket skærm.
Det er alt andet lige en noget billigere at bruge 3-400 kroner på god beskyttelse af telefonen frem for hver måned at betale til en forsikring, som du – måske – får brug for en skønne dag.