Hvorfor har YouSee, Telenor, Telia, 3 dyre abonnementer?

Undrer du dig over høje priser på mobilabonnementer hos 3, YouSee, Telia og Telenor? Faktisk får man mange fordele og besparelser for pengene.

Hvorfor har YouSee, Telenor, Telia, 3 dyre abonnementer?

Hvorfor er mobilabonnementer hos de store teleselskaber som Telia, Telenor, 3 og YouSee så markant dyrere end hos de såkaldte MVNO-selskaber som Call me, CBB Mobil, Oister og Eesy? Og er der fordele ved at bruge de ekstra penge på et mobilabonnement hos de dyrere teleselskaber?

Hvis du bruger prissammenligningsites til at finde et billigt mobilabonnement, så har du formentlig stadig til gode at finde et mobilabonnement fra Telia, Telenor, 3 eller YouSee på top 10 billigste mobilabonnementer. Eller top 20. Eller top 30. Deres mobilabonnementer har ganske enkelt bare højere priser sammenlignet med for eksempel Call me, CBB Mobil, Oister og Eesy.

Hvorfor har Telia, Telenor, 3 og YouSees abonnementer så høje priser?

Disse selskaber er såkaldte MVNO-selskaber. Forkortelsen står for, på dansk, “mobil virtuel netværksoperatør” og er teleselskaber, der ikke ejer den trådløse netværksinfrastruktur, altså det mobile netværk, som den leverer tjenester til sine kunder over. De lejer sig i stedet ind hos de selskaber, der har eget netværk, nemlig YouSee, Telenor, Telia og 3.

Det, at disse fire selskaber har deres eget netværk, er en af grundene til, at deres mobilabonnementer har en højere pris end man finder hos et lavprisselskab. Der skal tjenes nogle penge, så der er kapital til at investere i kvaliteten af netværkene i fremtiden. Bedre dækning til samtale og mobilt internet samt højere datahastigheder. Det er formentlig ikke noget, mobilkunderne går så meget op i, når de skal vælge mobilabonnement. De vil have det billigst mulige abonnement med mest mulig tale og data. Og dem finder man ikke hos 3, Telia, Telenor og YouSee.

Se også: Find de billigste mobilabonnementer

Fordele inkluderet i de dyre abonnementer

Alligevel kan der være fordele ved at købe et af de abonnementer, der ved første øjekast virker dyre. For det første inkluderer disse abonnementer tjenester og fordele, man ikke finder hos lavprisselskaberne, der typisk fokuserer kun på tale og data.

Blandt fordele kan være:

Det er fordele, som ikke synliggøres i rene prissammenligningsværktøjer, men de kan vise sig at have stor værdi for de enkelte mobilkunder. Disse fordele forsøger vi efter bedste evne at fremhæve og synliggøre i prissammenligningsartikler her på telepristjek.dk, da vi mener, at de har god værdi for mobilkunderne.

Har man ikke behov for disse fordele, er det naturligvis bedre at købe et billigt mobilabonnement hos et af lavprisselskaberne.

Se også: Mobilrabat med abonnement på telefoner

Store besparelser på telefoner

En sidste og væsentlig ting, der kan gøre det interessant at være mobilkunde hos et af de store teleselskaber, er de store mobilrabatter, de kører med. Det er ikke usædvanligt at kunne spare 3-4.000 kroner på en ny mobil, hvis man køber den gennem et af de store teleselskaber. Lavprisselskaberne tilbyder ganske enkelt ikke de samme mobiltilskud, som de store teleselskaber gør.

Det kan godt være, at du kan spare 30-40 kroner om måneden på at vælge et mobilabonnement hos et af lavprisselskaberne, men over årene kan der være rigtig mange flere penge at spare på dine mobilkøb ved at være kunde hos enten Telia, Telenor, 3 eller YouSee. Særligt hvis man er en familie, hvor der købes mindst én ny mobil årligt.

Se også: Sammenlign priser på mobilabonnementer

Opfølgning:

Her får du den kronologiske fortsættelse i sagen og anvisning til absolut seneste nyt om emnet. Daniel Søgaard Hald kunne ikke slippe temaet. 25/11/2020 puplicerede vi en ny vinkel på sagen med artiklen om Tablets med eSIM og data-abonnement hos 3 – se pris – Du læser den her. Seneste nyt om temaet kan du finde her.