Rekord: 775 000 mobilkunder skiftede mobilselskab 2. kvartal 2017

Rundt regnet 465 000 danskere skifter hvert kvartal mobilabonnement. Langt de fleste skifter mobilabonnement i forbindelse med køb af ny mobiltelefon, men i 2. kvartal 2017 var hovedårsagen til de rekordmange kundeskift Gratis Roaming i EU

775 000 danskere skiftede mobilabonnement 2. kvartal 2017, hvilket jfv. tal fra Energistyrelsen svarer til en stigning på 67 procent ift. gennemsnittet af antal abonnementsskift de foregående otte kvartaler.

Energistyrelsens telestatistik for 2. kvartal 2017 forventes først at udkomme om ét år fra dato, men seneste statistikker fra TelePrisTjek.dk, MobilKunden.dk og TelePrisGuide.dk – til sammen repræsenterer disse prissammenligningstjenester 200 000 månedlige besøgende – indikerer at antallet kundeskift mellem teleselskaberne for april, maj og juni 2017 (2. kvartal 2017) vil sætte ny rekord og lande på 775 000 abonnementsskift.

Se også: Skift mobilabonnement og spar op til 2.000 kroner om året

 

Gratis roaming har skabt stor rejsetrafik mellem teleselskaberne

Aldrig nogensinde tidligere har vi været vidne til flere skift mellem mobilabonnementer end i 2. kvartal 2017 og når Energistyrelsens telestatistik for perioden offentliggøres om 12 måneder, vil tallene garanteret bekræfte telestatistikkerne fra TelePrisTjek.dk og affilierede prissammenligningstjenester.

Se også: Sammenlign priser på mobilabonnement med gratis roaming

 

Billige mobilselskaber med gratis roaming fik alle turisterne

Taberne blandt mobilselskaberne 2. kvartal 2017, synes klart at være mobilselskaber der tidligt meldte klart og tydeligt ud hvilke priser de ville gøre gældende på roaming i eu efter 15. juni 2017. Langt de fleste mobilselskaber varslede prisstigningerne i god tid inden og dermed blev kunderne stillet frit til at skifte mobilabonnement.

Dette resulterede i en markant stigning i antal prissammenligninger på bla. TelePrisTjek.dk og det er denne store stigning i antal prissammenligninger, der ligger til grund for prognosen om rekordmange skift af mobilabonnement i 2. kvt. 2017.

Mobilselskaber der holdt kortene tæt til kroppen og var afventende med deres endelige prisstrategi mistede under perioden kun få mobilkunder. Pokerfjæs-strategien resulterede i at mobilselskaber, der holdt igen med deres endelige prisstrategi for roaming i EU hentede mange mobilkunder fra de informative mobilselskaber.

Se også: De billigste mobilabonnement med roaming i EU 

 

Oister, CBB og Callme vandt 2. kvartal 2017

Antal prissammenligninger 2. kvartal 2017 på TelePrisTjek.dk afslører at især Oister, men også CBB og Callme fik mange nye kunder i 2. kvartal 2017. Trafikken fra TelePrisTjek.dk til disse mobilselskaber var under perioden mere end fordoblet, hvilket tyder på at danskernes interesse for disse selskaber var meget høj.

Vores statistik viser ikke nøjagtigt hvilke mobilselskaber, der under perioden mistede flest kunder. Noget tyder imidlertid på, at YouSee og Telia vinkede farvel til rigtig mange mobilkunder.

Fremtiden vil vise om de mange kundeskift til Oister, Callme og CBB kun er et udtryk for rejseglade turister eller om kundeskiftene er et udtryk for blivende kunderelationer.

 

Sammenlign teleselskabernes aktuelle priser og tilbud på mobiltelefoni