Skift til nyt, bedre og billigere mobilabonnment

Skift af teleselskab – guide til problemfrit skifte mellem teleselskaber

Det er de færreste, der kan sige sig fri for nogensinde at have skiftet teleselskab, af den ene eller anden grund. Måske er du flyttet og oplever dårlig dækning fra dit nuværende selskab, måske har du fået et bedre tilbud eller måske er det bare på tide at prøve noget nyt. Uanset årsagen, behøver det ikke være svært at skifte teleselskab.

 

Skift teleselskab uden problemer

Processen kan variere alt efter omstændighederne. Der kan være forskel på at købe en ny telefon med abonnement hos et nyt teleselskab, eller at skifte sit privatabonnement over til konkurrentens erhvervsløsning. Uanset din situation, har vi lavet en guide til et problemfrit skift af teleselskab.

 

#1 Vær opmærksom på opsigelsesperiode og binding

Før du overvejer at skifte teleselskab, skal du sikre dig, hvordan du står i forhold til opsigelses- og bindingsperiode. Hvis du stadig er bundet af dit nuværende abonnement, er der ikke større grund til at spekulere i at skifte selskab. Også din opsigelsesperiode kan spille en rolle.

De fleste teleselskaber har en opsigelsesperiode på en måned fra den næstkommende første i måneden. Det vil altså sige resten af måneden plus den efterfølgende måned. Undersøg dine vilkår før du skifter, så du ikke ender med to telefonregninger.

 

#2 Ny telefon, nyt abonnement

Det er bestemt ikke ualmindeligt, at man skifter teleselskab, fordi man har fået et godt tilbud på den nyeste iPhone eller Samsung. Med de gode tilbud kommer næsten altid kravet om binding i 6 måneder, og dermed oprettelsen af et abonnement.

Hvis du bare skrotter dit gamle nummer, så er der ingen ko på isen. Hvis du derimod skal have dit eksisterende nummer med til dit nye teleselskab, skal teleselskabet bruge dit SIM-kort-nummer, telefonnummer og dit samtykke til, at dit eksisterende nummer må overdrages til det nye teleselskab. Derfra burde dit nye teleselskab klare arbejdet og du kan blot læne dig tilbage og nyde dit nye abonnement.

Se også: Rabat på mobiltelefoner

 

#3 Fra privat til erhverv og omvendt

Hvis du er selvstændigt erhvervsdrivende, så kan der være penge at spare, hvis du lægger dit mobilabonnement ind under dit firma – altså dit CVR-nummer. Hvis du er interesseret i at beholde dit eksisterende nummer, skal du dog ikke frygte skiftet fra privat til erhverv. Der står nemlig intet i vejen for, at du beholder dit nuværende nummer.

Fremgangsmåden er den samme som ved en almindelig, privat nummerflytning. Teleselskabet skal altså blot have dit SIM-kort-nummer, dit telefonnummer og dit samtykke til at flytte nummeret fra dit gamle teleselskab. Det gælder i øvrigt også, hvis du skifter fra erhverv- til privatabonnement.

Se også: Find billig mobilabonnement

 

#4 Simpel nummerflytning

Hvis du hverken er ramt af binding eller nævneværdig opsigelsesperiode, kan en almindelig nummerflytning klares på få dage. Fremgangsmåden er som nævnt blot, at dit nye selskab skal have dit SIM-kort-nummer, dit telefonnummer og dit samtykke til at flytte nummeret fra dit gamle teleselskab.

Se også: Spar penge på de bedste abonnement

Ekspertens råd om at skifte teleselskab

Spørger du teleanalytiker, Nicolas Frederiksen, er det klogest at bestille sit nye abonnement på internettet: “Bestil altid nyt mobilabonnement på nettet. Så er du nemlig sikret rettighederne knyttet købelovens bestemmelser om fjernsalg, som bl.a. indebærer, at du har lov til at teste mobilabonnementets mobildækning i området du bor og frekventerer, og returnere / ophæve købet indenfor 14 dage hvis testen ikke er tilfredsstillende. Bemærk dog at du kun har ret til at teste abonnementet. Det vil sige kortvarigt at tage det i brug”, siger Nicolas og fortsætter:

“Hvis du vælger mobilabonnement til børn, bør du være opmærksom på om mobilselskabet tilbyder muligheder for forældrekontrol som f.eks; forbrugskontrol, spærring af indholdstakeret SMS herunder SMS køb.”

Se også: Nyheder om teleselskaber

 

Der er lukket for kommentarer.