Sådan er dækning hos teleselskabet 3 i Danmark
Det er let at blive fristet af en billig pris på et mobilabonnement. Men pas på med at springe på tilbuddet, inden du har tjekket dækningen på det mobilnet, som teleselskabet bruger. Her kigger vi nærmere på dækning hos teleselskabet 3, som nogle steder er god, men også er ramt af mobilhuller.
Mobildækningen, og specielt 4G-dækningen, er de seneste år blevet betydeligt bedre i Danmark. Og selvom udbygningen af 5G-netværket er godt i gang, så arbejdes der stadig på et bedre 4G-netværk. Det betyder dermed ikke, at man ikke kan opleve huller i mobildækningen på samtlige af Danmarks mobilnetværk. Alligevel opleves der stor forskel på dækningen, når vi ser på brugernes egne erfaringer. Og inden du vælger et nyt mobilabonnement, er det derfor vigtigt, at du tjekker hvilket netværk de benytter og hvor god dækningen er, der hvor du oftest benytter din mobiltelefon.
Og der er en god chance for, at det mobilabonnement du har i sigte, er på 3s netværk. For ud over teleselskabet 3 selv, så benytter også Oister dette netværk. Heldigvis er der gode råd for, hvordan du kan tjekke dækning hos teleselskabet 3 i dit lokalområde, baseret på andres erfaringer.
For ser man nærmere på teleselskabernes egne dækningskort, så dækker de, ifølge disse, hele landet. Samtidig gør de opmærksom på, at flere faktorer påvirker signalstyrken. Det kan være ting som belastning på netværket, afstanden til sendemasten, skove, bakker og ikke mindst beton og metal. Kigger vi nærmere på mobildækningen hos teleselskabet 3, så skulle de altså dække hele 97 procent af Danmark. Kigger vi på brugernes egne erfaringer, så ser det dog ikke helt så positivt ud. Teleselskabernes egne dækningskort tager nemlig ikke højde for brugernes egne oplevelser med dækning og ej heller dækning på fjerde sal og i stuen, som kan opleves meget forskellig.
Se også: Sammenlign priser på mobilabonnementer på 3s netværk
Sådan er mobildækning hos teleselskabet 3
For at få et mere virkelighedstro billede af dækning hos teleselskabet 3, så skal vi have brugerne og kundernes egene erfaringer med ind i billedet. Man kan altid spørge naboen om god råd til mobildækning, men det er også fornuftigt at få flere erfaringer med. Et billigt mobilabonnement giver kun mening, hvis dækningen betyder, at man kan tale i telefonen og bruge mobildata i høj hastighed.
For at få brugernes egne erfaringer gjort synlige for Hr. og Fru Danmark, har vi udviklet vores eget dækningskort, som er baseret på danskernes tilfredshed med mobildækningen hos deres teleselskab – i deres lokalområde. Og sammenligner vi disse oplevelser med 3s eget dækningskort, så giver det et meget anderledes billede. Både i Jylland og på Fyn og Sjælland finder vi flere områder, hvor danskere har rapporteret om dårlig dækning på 3s mobilnetværk. Du kan se kortet her:
Meget høj andel af utilfredse kunder i postnumre er markeret med rød. Andelen af utilfredse og tilfredse kunder er lige store i postnumre markeret med guld. Meget høj andel af tilfredse kunder i postnumre er markeret med grøn. Grå postnumre indikerer, at vi har for få data til at kunne give et retvisende billede af borgernes tilfredshed med mobildækningen og teleselskabernes netværk.
I de røde områder har størstedelen af de deltagende i undersøgelsen vurderet, at dækningen ikke er god nok. I de gule områder er der mere blandede meninger om dækningen. I de grønne områder opleves der en god dækning hos teleselskabet 3. En let måde at tjekke dækningen i dit lokalområde er med nedenstående værktøj. Her indtaster du postnummer og får en vurdering af Danmarks mobilnetværk fra 0 til 10.
Se også: Undersøgelse af mobilselskabernes mobildækning & kundetilfredshed
Vær med i undersøgelsen om mobildækning
Indtil videre har 14.156 danskere deltaget i undersøgelsen om mobildækning og kundetilfredshed. Jo flere der deltager, desto flere områder bliver dækket ind og desto mere præcise bliver vurderinger om mobildækningen i områderne.
Du deltager i undersøgelsen ved at bruge ét minut på at svare på fire spørgsmål (Uden behov for at udfylde persondata).
Dine svar er anonymiseret. For at deltage i undersøgelsen skal du imidlertid acceptere cookies. For at undgå manipulation af undersøgelsen accepterer vi maksimalt én besvarelse i kvartalet fra samme cookie.
Se også: Nyheder om mobildækning i Danmark
Historien efterfølgende
Historien tog relativt hurtigt en ny drejning. Daniel Søgaard Hald fortsatte fortællingen. 2/2/2021 blev sagen bragt videre med artiklen Hvor god dækning har mobilnetværket hos TDC? – Læs her. Meget er sket siden. Du kan klikke her for sidste nyt i sagen..