Reklamationsret: Hvad gør man når ens mobil går i stykker?

Hvordan dækker din reklamationsret, hvis mobilen går i stykker? Se guide og hvad du skal gøre, hvis din mobil bliver ødelagt.

Reklamationsret: Hvad gør man når ens mobil går i stykker?

Er din mobil gået i stykker og skal til reparation – hvordan er det nu med reklamationsretten?  Se, hvad du skal og kan gøre, når din mobil går i stykker og hvordan du er dækket af reklamationsretten.

Det er rigtig surt, når ens mobil går i stykker, da en stor del af ens liv er bundet op til ens telefon og det kan også være dyrt at få repareret mobilen, men heldigvis er man ret godt sikret med den toårige reklamationsret.

Se også: Indboforsikring dækker ikke altid mobilen

 

Mange ting kan gå i stykker på en mobil

En mobiltelefon er uhyre kompleks og når den går i stykker, kan det være på mange forskellige måder. Det kan være alt lige fra noget, der omhandler software til noget rent fysisk, altså hardware. Det mest klassiske eksempel på hardware, der går i stykker, er skærmen efter et fald på fortovet eller badeværelsesgulvet.

Går noget i softwaren i stykker – her taler man mere om software-fejl – så kan det være, at kameraet ikke vil starte, at skærmen ikke registrerer tryk lige så præcist og hurtigt som den plejer og så videre.

Se også: Sammenlign priser på mobiltelefoner

Lav udførlig beskrivelse af beskadigelsen eller fejlen

Uanset fejlen eller beskadigelsen, så skal du sørge for at lave en udførlig beskrivelse af fejlen, for så kan personen, der skal forsøge at reparere mobilen, lettere finde fejlen og udbedre den.

Inden du sender telefonen til reparation, bør du kontakte dit teleselskab for at høre om den helt korrekte procedure for skadesanmeldelse.

Den procedure kan være forskellig fra teleselskab til teleselskab og det vil være rigtig ærgerlig at spilde unødig tid på grund af forkert indberettelse af fejl og skader. Du kan enten ringe til dit teleselskab og høre ad eller du kan finde relevant information om dette emne på teleselskabets hjemmeside.

Se også: Billige priser på smartphones

Må man selv reparere sin defekte mobil?

Oplever du en fejl eller skade på din mobil, skal du lade være med at forsøge at reparere den selv. Opstår der som følge af forsøg med egen reparation flere skader på din mobil, så dækker garantien ikke.

Dette gælder også, hvis du benytter dig af et uautoriseret værksted til reparation. Så sørg altid for at sende den ødelagte telefon ind til det sted, hvor du købte den.

Se også: Priser for reparation af iPhone

Aflevér den ødelagte telefon selv eller send med posten

Sender du din mobiltelefon til reparation hos dit teleselskab eller den butik, hvor du har købt telefonen, kan du enten gøre det fysisk i butikken, hvis det er muligt eller sende den med posten.

Sender du din defekte telefon med posten, skal du kontakte sælger inden og bede om at få oprettet en reparationssag. Du skal huske at lave en kopi af dit kvittering for den købte telefon og lægge med i pakken.

Er du heldig, sender sælgeren en pakkelabel til dig per mail, så du slipper for selv at have omkostninger forbundet med dette.

Se også: Guide til priser på brugte iPhones

 

Reklamationsret

Når du modtager din mobil, så har træder reklamationsretten i gang. Den varer i to år og dækker fejl eller mangler på telefonen, som du har købt.

Husk, at reklamationsretten gælder fra den dag, du modtager telefonen og ikke fra den dag, du tager den i brug. Så ligger den og samler støv i en måned efter modtagelsen, inden du tager den i brug, så har du altså kun 1 år og 11 måneder tilbage af reklamationsretten.

Se også: Guide til mobilværksteder

Disse krav har du med reklamationsretten

Reklamationsretten giver dig krav på reparation, hvis telefonen går i stykker eller har mangler ved købt. Du kan også kræve det, der kaldes for omlevering – altså at få byttet telefonen til en ny identisk telefon. Kan mobilen ikke repareres, kan du ikke kræve, at den skal repareres eller er det umuligt at få en identisk mobil, for eksempel med den særlige farve du fik mobilen i, så kan du heller ikke kræve, at det skal ske alligevel.

I stedet kan du kræve ophævelse af købet og dermed få pengene tilbage.

Oplever man tre forskellige fejl og mangler ved telefon, så har man som køber ret til at annullere købet og kræve pengene retur.

Se også: Hvad skal man være opmærksom på inden man køber brugt iPhone?

Dette dækker reklamationsretten ikke

Reklamationsretten dækker dog ikke bare alt, selvom beskadigelsen eller fejlen sker inden for de to år, som reklamationsretten gælder. Har du bevidst eller ubevidst udsat telefonen for strabadser, man ikke kan forvente, den skal holde til, så dækker reklamationsretten ikke og du skal selv betale for reparationen.

Du har normalt op til to måneder til at anmelde en beskadigelse eller mangel ved telefon fra den dag, du opdager den. Du kan dog stadigvæk godt anmelde beskadigelser efter de to måneder, men du skal i hvert fald gøre det inden de to års reklamationsret ophører.

Se også: Artikler og guides til dine rettigheder ved køb af mobil