Klag over mobilregningen – dette kan du gøre

Er du kommet hjem fra ferien til en overraskende dyr mobilregning og ønsker at klage over den, så kan du læse om dine muligheder her.

Klag over mobilregningen – dette kan du gøre

Selvom EU havde som intention, at de nye roaming-regler skulle gøre det mere trygt at bruge sin mobil i udlandet, har en undersøgelse vist, at mange stadig ikke forstår, hvor meget og hvordan de egentlig kan bruge deres mobil på ferien i udlandet uden at komme hjem til Danmark med en skyhøj mobilregning.

Måske du rent faktisk selv er helt skyld i, at din mobilregning er eksploderet henover sommerferien og er du det, kan det blive svært at få regningen ændret. Men måske bærer du ikke hele skylden, så du med god samvittighed kan kontakte dit teleselskab, så de kan se på forbruget og eventuelt ændre regningen.

Se også: Mobilabonnement med roaming

Benyt Teleankenævnet til at klage over mobilregningen efter ferien i udlandet

Er dit teleselskab uenig i, at de også har en del af skylden, så vil de afvise din anmodning om at få regningen ændret, men det betyder ikke, at du nødvendigvis skal give op. Du kan selvfølgelig hælde din galde ud på Facebook, men du kan også vælge en mere sober vej, nemlig at tage kontakt til Teleankenævnet.

Teleankenævnet er en instans, der kan give dig juridisk hjælp til at føre en sag mod dit teleselskab, hvis I ikke selv kan nå til enighed. For at kunne benytte sig af Teleankenævnet, skal du skriftligt kunne dokumentere din klage over dit teleselskab og have modtaget svar på klagen. Går der mere end tre måneder uden svar fra teleselskabet på din klage, så kan du dog godt henvende dig til Teleankenævnet alligevel.

Se også: Roaming fælde kan koste dig dyrt

Klag over regning og vilkår i mobilabonnement

Teleankenævnet kan behandle klager, der vedrører for eksempel regningen og vilkår for dit mobilabonnement og hvis der er automatiserede tjenester og ydelser der ikke har virket efter hensigten og derfor har ført til en fejlagtig regning. Der er vilkår i et mobilabonnement, der kan have ført til et utilsigtet overforbrug af data på ferien, kan du også klage over dette.

Du kan se afgørelser over sager ført hos og af Teleankenævnet for at se, om det giver mening for dig at klage over lige netop dit forhold og dit teleselskab her.

Se også: Nyheder om teleklager

 

Det sidste nye

Siden vi bragte denne historie er der kommet nyt i sagen. Steen Jørgensen fortsatte fortællingen. 11/7/2017 havde redaktionen fokus på en artikel der omhandler Vi vil ikke betale mere for at kunne roame i EU – Du finder den her. Få også seneste nyt i sagen ved at trykke her..