klage over teleselskab

Hvornår kan jeg klage over min bredbåndsforbindelse?

Når du vælger bredbånd og internet til hjemmet, vælger du abonnement ud fra, hvor hurtig forbindelsen er. Er hastigheden væsentligt langsommere end den, du betaler for hver måned, så skal du klage. Guide til, hvornår du skal / kan klage over hastigheden på dit bredbånd og hvordan du tester hastigheden mest korrekt.

Alle har nok prøvet at opleve, at ens bredbånd og internet i hjemmet pludselig blev markant langsommere – helt ud af det blå. Heldigvis oplever de fleste så også, at det kommer i gang igen relativt hurtigt, inden man kan nå at gøre noget ved det. Der kan være mange grunde til sådanne udfald, men det er ikke noget, man kan gøre så meget ved eller blive kompenseret for – i hvert fald ikke, hvis det kun sker en sjælden gang i mellem. Derimod skal du handle som forbruger, hvis det sker jævnligt eller hvis du har mistanke om, at du faktisk ikke får den hastighed, du betaler for.

 

Hvornår kan jeg klage over min bredbåndsforbindelse?

Den hastighed, en bredbåndsudbyder angiver som “op til” i deres markedsføring, skal kunne måles fra klokken 7 om morgenen til klokken 1 om natten og mindst 80 procent af kunderne skal have den hastighed hele tiden og den må i hvert fald ikke afvige væsentligt herfra. Hvis du oplever en væsentlig lavere hastighed end den, du har købt, så skal du klage til din udbyder.

Det er derfor vigtigt, at du jævnligt tester din bredbåndshastighed og når du gør det, så skal du trække internetstikket direkte ind i computeren, hvis det er muligt, for at få den korrekte måling. Tester du hastigheden trådløst over en wifi-forbindelse, vil du næsten altid opleve forkerte målinger. Der er mange tjenester til at teste bredbåndshastigheden på – søger du på ‘speed test’ på nettet, så kommer der mange frem.

En hastighedsmåler, man bør kunne stole på, er it-borger.dks Bredbåndsmåleren og Speedtest by Ookla er også populær. Det er en god idé at teste med 3-4 forskellige værktøjer for at få et retvisende billede af hastigheden.

Se også: Find billig bredbånd

 

Hvad er væsentlig lavere hastighed?

Det store spørgsmål er så, hvornår man kan definere noget som “væsentlig lavere hastighed”. I en sag, som Teleankenævnet fremhæver, hvor en kunde havde bestilt bredbånd med 20 Mbit/s, men kun fik 7 Mbit/s, fik klager medhold og kunne ophæve aftalen.

Det er dog også en procentvis langt lavere hastighed, som kunden fik i forhold til den, kunden havde købt. Køber man bredbånd med 100 Mbit/s, men kun får 80 Mbit/s, så er det ikke sikkert, at man får medhold. Teleankenævnet anerkender, at internetforbindelser leveres efter et ”best effort-princip”, men er hastigheden væsentligt under den aftalte, så har man altså en god sag.

Ligger hastigheden kun på det halve af det aftalte, så bør man dog helt sikkert indgive en klage.

Se også: Hvor hurtigere bredbånd har man brug for?

 

Langsomt bredbånd? Sådan klager du

Hvis hastigheden på dit bredbånd er langsommere end det, du betaler for, så skal du kontakte din bredbåndsudbyder. De kan så enten arbejde på at øge hastigheden til den retmæssige hastighed, som du betaler for.

De kan også vælge at sige, hvis du accepterer det, at du kun skal betale for den hastighed du får, så du altså kan slippe billigere. Det skal du dog kun gøre, hvis den hastighed, de så reelt leverer, lever op til dit behov.

Vil bredbåndsudbyderen ikke reducere prisen og de ikke er i stand til at øge hastigheden – og samtidig har anerkendt problemet – så har du ret til at komme ud af dit abonnement med øjeblikkelig virkning. Aftalen vil nemlig være ugyldig, da de ikke lever op til deres del af aftalen. Herefter kan du så forsøge at finde en anden bredbåndsudbyder.

Se også: Hvordan kan man selv forbedre hastigheden på bredbånd?

 

Inden du klager – husk dokumentation

Inden du kontakter din bredbåndsudbyder, er det vigtigt, du kan dokumentere din klage – det kan være ved at tage screenshots af resultaterne fra dine hastighedstest. Test gerne hver dag i nogle dage for at dokumentere, at hastigheden konstant er for langsom.

Når du har indgivet din klage til din bredbåndsudbyder, kan der gå op til tre måneder, inden du får svar. Har du ikke hørt noget efter tre måneder, kan du kontakte Teleankenævnet, som så eventuelt kan køre sagen videre. Det kan du også gøre, hvis din sag bliver afvist af din bredbåndsudbyder. Teleankenævnet vil så kigge på din dokumentation og vurdere på baggrund af tidligere lignende sager, om du har en sag at gå videre med.

Det er derfor vigtigt, at når du sender din klage til din bredbåndsudbyder, at du gør det på e-mail, da du dermed altid har en kopi samt kvittering, hvis du senere i klageforløbet bliver bedt om at dokumentere bevæggrunden for din klage.

Se også: Prissammenligninger på bredbånd