Guide: Hvordan skifter man mobilabonnement?
Hvordan skifter man mobilabonnement? Det kan lyde simpelt, og det er det måske også for nogle – men for de fleste er det en uoverskuelig proces, hvor der blot bliver valgt et tilfældigt mobilabonnement uden de store overvejelser bag.
Men der er mange gode grunde til at sørge for, at du får valgt det rette mobilabonnement med den bedste dækning og til en pris, der passer til dit behov. Vi guider dig her trin for trin igennem processen med at skifte mobilabonnement.
Læs også: Guides til mobilabonnementer
#1: Undersøg dit behov for tale, data og roaming
Mange danskere betaler for et mobilabonnement med meget mere tale og data, end de har brug for. Det er spild af penge, og i disse tider med stigende priser kan der være mange penge at hente ved at skifte til et billigere mobilabonnement, der passer til ens behov.
Mange ved ikke, hvor meget tale og data de bruger i løbet af en typisk måned. Heldigvis er det nemt at finde ud af. Alt du skal gøre er at logge ind i dit teleselskabs selvbetjening eller teleselskabs app og kigge i dit forbrug måned for måned.
Du behøver ikke at lave et større regnestykke, men det anbefales blot at undersøge dit forbrug det seneste års tid. Det tager ikke mere end fem minutter og du får derefter en fornemmelse af, om du typisk har behov for kun 1 times tale og 2-3 GB data, eller om du er i et helt andet leje, hvor det giver mening at have fri tale og 50 GB data – eller måske er storforbruger og skal have fri data.
#2: Undersøg dækningen i dit område
Når man kender sit forbrug, kan det være nærliggende straks at kigge efter et mobilabonnement – men vent! Inden da er det vigtigt, at du undersøger de forskellige teleselskabers dækning i dit område. Det vil være en skam at ende hos et teleselskab, hvor dækningen hjemme hos dig eller i dit nærområde ikke er særlig god – særligt hvis andre teleselskaber har bedre dækning netop der.
På Telepristjek kan du derfor se teleselskabernes dækning og danskernes tilfredshedshed med de forskellige teleselskaber.
Se også: Sådan er teleselskabernes mobildækning i din by
Der vil som regel være mobilabonnementer fra flere forskellige teleselskaber, som passer til dit forbrug. Her er det vigtigt at vælge et mobilabonnement hos et teleselskab, der har god dækning der, hvor du oftest befinder dig.
#3: Find det rette mobilabonnement
Når du er afklaret med, hvor meget data og tale du har behov for, og du ved, hvilket mobilnet (Telia, Telenor, 3 eller TDC) der er bedst i din by, er næste skridt at finde et konkret mobilabonnement.
Udvalget af mobilabonnementer er enormt. Der er i skrivende stund næsten 150 forskellige mobilabonnementer at vælge mellem. Synes du det virker uoverskueligt, er du lovligt undskyldt.
Mobilabonnementer kan koste ned til 50 kr. per måned, hvor man får et lille indhold af data. Dyrest er mobilabonnementer med fri tale og data.
På Telepristjek kan du heldigvis nemt få overblik over de forskellige mobilabonnementer. Du angiver blot dit forbrug af tale og data, og så ser du straks alle de billigste abonnementer, der opfylder dine kriterier. Husk at vælge et mobilabonnement på listen, som benytter det mobilnet, der er størst tilfredshed med i din kommune.
Man finder som regel nogle af de laveste priser hos Oister, CBB og Flexii.
Se også: Find de billigste abonnementer, der passer til dit behov
#4: Foretag selve skiftet
Nu skal du til at foretage selve skiftet af mobilabonnement. Hvis du skifter til et andet abonnement hos det teleselskab, du allerede er kunde hos, er det nemmeste at logge ind i selvbetjening og skifte abonnement.
Hvis du skifter til et nyt teleselskab, skal du lægge det pågældende abonnement i indkøbskurven i teleselskabets webshop. Herefter skal du ofte logge ind med MitID for at bekræfte din identitet. I løbet af købsprocessen skal du også tage stilling til, om du ønsker at flytte dit nuværende mobilnummer, eller om du vil vælge et nyt.
Hvis du vil flytte dit nuværende nummer
Hvis du vil flytte dit eksisterende nummer, gør du skiftet til det nye teleselskab nemmest ved straks at oplyse dit nuværende SIM-korts nummer. Det er et unikt nummer på 11-20 cifre, som er knyttet til dit SIM-kort.
På iPhones kan du finde SIM-kortnummeret ved at gå til ”Indstillinger”, dernæst ”Generelt” og til sidst ”Om”. Kun på ældre Android-telefoner er det muligt at finde nummeret i telefonens software. Det foregår typisk ved at vælge ”Indstillinger”, ”Om telefonen” og ”Status”. I telefoner med Android 10 eller nyere er det dog ikke muligt at finde SIM-kortnummeret i softwaren.
Der er to andre måder, man kan finde SIM-kortnummeret på. Den ene er ved at logge ind i selvbetjening hos dit nuværende teleselskab. Her vil nummeret som regel være at finde. Den anden er ved at tage SIM-kortet ud af din telefon og aflæse cifrene direkte fra SIM-kortet.
Hvis du flytter dit eksisterende nummer, skal du vælge, hvornår du vil have det flyttet. Man kan vælge at få det flyttet, når bindings- og opsigelsesperioden på dit nuværende abonnement hos din eksisterende udbyder er udløbet. Dermed undgår du at betale for to mobilabonnementer på én gang i en periode. Den anden mulighed er at få flyttet nummeret enten på en bestemt dato eller hurtigst muligt. I det tilfælde risikerer du dog at betale for to mobilabonnementer på én gang.
Hvis du vil have nyt nummer
Teleselskaberne lader dig som regel vælge mellem en række tilfældige og ledige numre, hvis du vil oprette abonnementet med et nyt nummer. Der er hos nogle teleselskaber også mulighed for at vælge såkaldte guldnumre. Det er letgenkendelige telefonnumre, som dog koster ekstra.
Hemmeligt og udeladt nummer?
De fleste teleselskaber giver dig også mulighed for at vælge, om du vil have hemmeligt nummer og udeladt nummer. Med hemmeligt nummer vises dit nummer ikke hos modtagerne, du ringer til, og det oplyses heller ikke hos nummeroplysningen (118). Med udeladt nummer oplyses det heller ikke hos nummeroplysningen, men det vises på modtagerens skærm, når du ringer til dem. Dette anbefaler vi du vælger, hvis du køber mobilabonnenent til et barn.
Det sidste der er tilbage, er at gennemføre betalingen. Nogle teleselskaber lader dig betale via dit betalingskort, mens andre også lader dig betale via Betalingsservice eller giro (indbetalingskort). Herefter går betalingen igennem, og du har bestilt dit nye mobilabonnement og modtager en e-mail med en ordrebekræftelse.
Hvis du har valgt at flytte dit nummer til et nyt teleselskab, vil du senere få besked fra både dit eksisterende og nye teleselskab om flytningen, samt hvornår det sker.
Se også: De bedste teleselskaber rangeret efter kundetilfredshed
Vil du hjælpe andre danskere med at få bedre indblik i dækningen hos dem? Så deltag i vores undersøgelse om din oplevelse med dit teleselskab herunder.
Dine svar er anonymiseret. For at deltage i undersøgelsen skal du imidlertid acceptere cookies. For at undgå manipulation af undersøgelsen accepterer vi maksimalt én besvarelse i kvartalet fra samme cookie.