Fupopkald kostede forbruger 1.700 kroner

En forbruger hænger på en ekstraregning på 1.700 kroner, efter at forbrugeren ringede tilbage til et fupnummer - Teleankenævnet vurderer, at teleselskabet ikke kunne vide, at pågældende nummer blev brugt til fupopkald.

Fupopkald kostede forbruger 1.700 kroner

Tænk dig godt om, før du ringer til ukendte numre, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på baggrund af en sag og kendelse fra Teleankenævnet – det har nemlig koster dansk mobilkunde 1.700 kroner efter at have ringet tilbage til et nummer, der viste sig at være en fupnummer.

 

Fupopkald: Ring ikke tilbage til ukendte numre

”Selvom det kan virke fristende at ringe tilbage, så tænk dig altid godt om, hvis nummeret er ukendt. Foregår opkaldet for eksempel til satellittelefoner, kan det koste dig mange penge, fordi taksterne er meget høje,” siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

I sagen fra Teleankenævnet kunne teleselskabet dokumentere, at forbrugeren via sit SIM-kort to gange havde ringet tilbage til et nummer, der startede med +008818. Heraf var et af opkaldene af længere varighed. Forbrugeren blev takseret for 45 kroner per minut.

Teleankenævnet vurderede, at teleselskabet ikke var bekendt med, at det pågældende nummer blev brugt til fupopkald. Teleselskabet fik dermed medhold i sagen.

”Udgangspunktet er, at du skal betale for det forbrug, der er registreret på dit SIM-kort. Det gælder også, selvom det drejer sig om opkald til fupnumre. Så der er ekstra grund til at være forsigtig. En hjælp kan være at tjekke, om andre har erfaring med nummeret, for eksempel via en søgning på nettet,” siger Susanne Aamann.

Teleselskabet oplyser i forbindelse med sagen, at de tilstræber at sikre sine kunder mod fup-opkald, og såfremt de bliver opmærksom på en høj aktivitet på et nummer, så går de ind og vurderer om der skal spærres for nummeret, således at der ikke kan foretages opkald til nummeret, samt at nummeret ikke kan ringe til selskabets kunder.

Se også: Sådan undgår du svindelopkald

 

Et andet teleselskab havde spærret for nummeret

Under sagsbehandlingen blev Teleankenævnet opmærksom på, at et andet teleselskab havde spærret for opkald til det påklagede nummer og Teleankenævnet fandt det hensigtsmæssigt, at det bliver undersøgt, om teleselskaberne fremover kan udveksle oplysninger, når et selskab spærrer nummerserier på grund af konstaterede fupopkald.

Det har mødt en del kritik i et par medier, at teleselskaberne netop ikke i dag har en metode til at udveksle den slags informationer, for det vil alt andet lige gøre det lettere at sætte en stopper for den slags opkald.

Du kan læse afgørelsen fra Teleankenævnet her.

Vi har også lavet en fuldstændig liste over alle landekoder til hele verden. Listen markerer også landekoder til lande, som ofte er knyttet til telefonsvindel.

Se også: Priser på mobilabonnementer