TDC: Kunderne har syvdoblet deres dataforbrug i EU
Den 15. juni trådte de nye roaming-regler i EU i kraft og de betyder, at mobilkunderne i EU skal have mulighed for at bruge deres mobil i andre EU-lande uden at de skal betale skyhøje roaming-priser. De fleste forventede naturligvis, at de nye roaming-regler ville øge dataforbruget meget i udlandet og det kan TDC Group da også notere er sket.
TDC-kunder bruger 7 gange mere data i EU
I forbindelse med TDC Groups seneste kvartalsregnskab oplyser de, at deres kunder har syvdoblet forbruget af data i juni og juli i år sammenlignet med samme periode sidste år. Forbruget er inden for de rammer, som selskabet havde forventet.
TDC Group meldte tidligere ud, at de forventede, at de nye roaming-regler ville koste dem 150 millioner kroner alene i 2017, men siger i forbindelse med fremlæggelse af regnskabet, at de endnu ikke har det fulde billede endnu.
Se også: Mobilabonnementer med roaming
De nye roaming-regler
De nye EU-regler for roaming betyder, at teleselskaberne ikke må tørre de høje roaming-priser direkte af på kunderne, men at teleselskaberne i EU selv skal betale indenbyrdes mellem hinanden.
Det har dog betydet, at vi i hvert fald i Danmark har set en tendens til, at teleselskaberne kommer med to typer mobilabonnementer: Et, der enten kun kan bruges i Danmark eller et der også kan bruges i EU. Det mobilabonnement, der kun kan bruges i Danmark, har en noget lavere pris end det, der kan bruges i EU og generelt er det blevet 20-25 procent dyrere at være mobilkunde i Danmark, hvis man vil have et mobilabonnement, der kan bruges i EU.
Det er dog ikke alle teleselskaber, der skelner mellem mobilabonnementerne, blandt andet YouSee, Telia, Telenor, 3 og Oister har kun mobilabonnementer, der kan bruges i Danmark og EU.
Se også: Forstå de nye roaming regler i EU på tre minutter
Mistede 10.000 mobilkunder og 23.000 tv-kunder
TDC kom i øvrigt ud af andet kvartal 2017 med et tab på 10.000 mobilkunder og et tab på 23.000 tv-kunder. TDC oplyser, at deres mobilkunder i gennemsnit lægger 3 kroner mere end samme periode sidste år, så de har faktisk oplevet vækst i bruttoomsætningen trods tabet af de 10.000 mobilkunder.
Selskabet forklarer om afgangen af de mange tv-kunder, at den især skyldes, at de har mistet en aftale med en stor foreningskunde samt at de fleste andre mistede tv-kunder har ændret kundeforhold til kun at være bredbåndskunder.
Se også: Nyheder om roaming
Emnet følges op
Meget er sket siden redaktionen postede artiklen. Steen Jørgensen valgte at gå videre med sagen. 1/8/2017 puplicerede vi en ny vinkel på sagen med sagen Fjernsynet er stadig populært – men mange streamer på det – Du kan læse det videre forløb her. Se også seneste nyt om temaet ved at trykke her..