Mobil dækning & netværk

Her er 43 postnumre med dårlig mobildækning og elendigt netværk

Hatten af for teleselskaberne som endelig har smørret ærmerne op – de seneste 12 måneder – og investeret kæmpe millionbeløb i udbygningen af deres mobildækning og netværk. Teleselskaberne er imidlertid alt for kække, når de hver i sær påstår, at dække 99,99 procent af Danmark – Der er mange og store huller i teleselskabernes mobilnet og netværk!

Fire netværk med meget store huller

I Danmark har vi fire mobilnet; TDC, Telenor, Telia og Teleselskabet 3. På hvert af de fire netværk er der en lang række mobilselskaber, som lejer sig ind og deler af den samlede netværkskapacitet. Jo flere mobilselskaber på samme netværk, des større vil antallet af mobilkunder, der skal dele kapaciteten også typisk være.

Jo flere samtidige mobilkunder, der trækker på den samme tilgængelige kapacitet, des dårligere kvalitet vil den enkelte mobilkunde også opleve (Flere mennesker må dele den givne signalstyrke fra nærmeste mobilmast = dårligere oplevelse for den enkelte mobilkunde).

- På vores søstersite, TelePrisGuide.dk, undersøger vi løbende danskernes tilfredshed med mobilselskabernes netværk og kundeservice. På en skala fra ét til 10 (hvor 10 er bedst) beder vi danskerne bedømme kundetilfredshed og oplevelsen af teleselskabernes netværk (Karakterer fra ét til to er et udtryk for stor utilfredshed).

Et stort antal danskere har i perioden oktober t.o.m december 2015, oplevet dårlig mobildækning når de fører samtaler og elendigt netværk når de surfer på nettet via mobilen.

Se også: Alt om teleselskabernes netværk og mobildækning

 

Dårlig dækning og netværk i Odense, Århus og Jylland generelt

Undersøgelse fortaget af TelePrisGuide.dk viser, at 5,42 procent af danskerne er Meget Utilfredse Med Teleselskabernes Mobildækning og Netværk.  794 danskere har indtil nu deltaget i undersøgelsen om Kundetilfredshed og Teleselskabernes Netværk.

Skal man sige noget generelt om teleselskabernes dækning og netværk i Danmark så må det være, at H.C. Andersen og de øvrige borgere i Odense, er kraftigt udfordrede. Af alle Meget Utilfredse Mobilkunder er 11,63 procent bosiddende i Odense (De utilfredse mobilkunder er jævnt fordelt over TDCs, Telias, Telenors og Teleselskabet 3s mobilnet).

Odense er som by hårdest ramt af størst utilfredshed med dækning, men også områderne rundt Århus er hårdt ramt. Her er 9,3 procent af de bosiddende meget utilfredse.

Jylland huser som landsdel det største antal utilfredse mobilkunder. Af samtlige utilfredse mobilkunder er 40 procent bosiddende i Jylland. Der er i hovedsag tale om mobilkunder bosiddende udenfor de større jyske byer.

Kun 21 procent af de Meget Utilfredse mobilkunder er bosiddende i det stor-københavnske område (defineret som området fra Roskilde i syd til nord-Sjælland via Hillerød).

Øvrige utilfredse mobilkunder er generelt jævnt fordelt over udkantsområderne på Sjælland, Fyn og Jylland. Ingen utilfredse mobilkunder er registreret på Øerne, herunder Bornholm.

 

Utilfredshed fordelt på mobilnet og netværk

Mobilnet og mobildækning er afgørende når vi taler i mobilen. Netværket er afgørende når vi bruger mobilen på internettet, streamer film, musik, læser on-line nyheder etc.
Vi har rangeret netværkene efter andelen af Meget Utilfredse Mobilkunder… Mobilnettet/netværket med mindst andel af Meget Utilfredse Mobilkunder er relativt bedst.

Telenor

Se bedste priser på mobilabonnement på Telenors netværk

 

Telia

Se bedste priser på mobilabonnement på Telias netværk

 

TDC

Se bedste priser på mobilabonnement på TDCs netværk

 

Teleselskabet 3

Se bedste priser på mobilabonnement på 3s netværk

 

43 postnumre med dårlig dækning og netværk

Baseret på undersøgelsen af mobilkundernes tilfredshed med mobildækning og netværk på TelePrisGuide.dk har vil opstillet følgende oversigt. Her vises postnumre hvor mere end 10 procent af respondenterne har angivet stor utilfredshed med mobilnet og netværk. NB! Listen skal ikke læses som der ikke er dækning og netværk i postnummeret. Listen viser kun, at der i nedenstående postnumre er en relativt høj andel (minimum 10 procent) af utilfredshed.

 

Telenor

Utilfredshed med Telenors netværk er registreret i følgende postnumre:

  • 4671, Strøby
  • 5220, Odense SØ
  • 2770, Kastrup
  • 2850, Nærum
  • 5600, Faaborg
  • 2665, Vallensbæk Strand

 

Telia

Utilfredshed med Telias netværk er registreret i følgende postnumre:

  • 8210, Århus V
  • 5200, Odense V
  • 4600, Køge
  • 4000, Roskilde
  • 2730, Herlev
  • 8700, Horsens

 

TDC

Utilfredshed med TDCs netværk er registreret i følgende postnumre:

  • 8700, Horsens
  • 7500, Holstebro
  • 8520, Lystrup
  • 6520, Toftlund
  • 8320, Mårslet
  • 4800, Nykøbing Falster
  • 5700, Svendborg
  • 4390, Vipperød
  • 3600, Frederikssund
  • 4040, Jyllinge
  • 5000, Odense C
  • 2750, Ballerup
  • 8310, Tranbjerg

 

Teleselskabet 3

Utilfredshed med TDCs netværk er registreret i følgende postnumre:

  • 8940, Randers SV
  • 6360, Odense V
  • 8600, Silkeborg
  • 9500, Hobro
  • 5000, Odense C
  • 7800, Skive
  • 9400, Nørresundby
  • 2650, Hvidovre
  • 5240, Odense NØ
  • 2635, Ishøj
  • 8881, Thorsø
  • 4250, Fuglebjerg
  • 9900, Frederikshavn
  • 6430, Nordborg
  • 2300, København S
  • 8361, Hasselager
  • 2860, Søborg
  • 3060, Espergærde
  • 2770, Kastrup
  • 2630, Taastrup

 

Sådan undgår du dårligt netværk

Spørg dine naboer
For at sikre sig mod dårlige oplevelser af ikke-fungerende netværk kan det være en god idé, at spørge sine naboer om hvilke erfaringer de har med teleselskabernes dækning og netværk. På den måde kan du undgå, at sidde med et mobilabonnement og smartphone uden dækning og netværk.

Køb mobiltelefoner Online
Det er altid en god idé, at købe dine mobiltelefoner online. Så gives du nemlig 14 dages fortrydelsesret. Dvs. at du har ret til, at teste mobilen hvor du bor og dermed kan du hurtigt afgøre om der er dækning eller ej. Hvis der ikke er dækning kan du uden problemer returnere mobilen og hæve købet. Læs mere om fortrydelsesret ved køb af mobil.

Undgå telefoner med dårlige antenner
iPhones og enkelte andre top-mobiler fra f.eks Samsung er udstyret med dårlige antenner. Omvendt er telefoner fra især Sony udstyret med rigtig gode antenner. Bor du i et område med dårlig mobildækning, så kan det være en rigtig god idé, at undgå telefoner med dårlig antenne. Dårlig + dårlig = ekstremt dårligt. Læs mere om telefonernes antenner og betydning for mobildækningen

 

Konklusion 

Undersøgelsen er ikke videnskabelig, men det relativt store antal respondenter giver et fingerpeg om hvor i landet, der faktisk kan være problemer med teleselskabernes mobildækning og netværk.

Undersøgelsen adskiller sig fra traditionelle kvalitetsundersøgelser af teleselskabernes netværk, som primært er baseret på geografiske punktmålinger udendørs. Vores undersøgelse er baseret på kundernes faktiske oplevelser af de forskellige netværk og fortrinsvis baseret på netværkenes kvalitet inden døre.

Hvis du bor, går i skole eller arbejder i et af ovenstående postnumre, så kan det være en god idé, at være ekstra opmærksom på teleselskabernes dækning og netværk i området. For at være på den sikre side, så spørg dine naboer og venner om deres erfaringer med de forskellige netværk. Vælg mobilselskab efter hvilket netværk, der fungerer bedst hvor du bor, går i skole og arbejder.

 

Deltag i vores undersøgelse og del dine erfaringer og tilfredshed med teleselskabernes netværk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • KlogeKarl

    3 rettelser i kronologisk rækkefølge:

    1) Man kan tage hatten af, men man kan ikke smørre ærmerne op, så hut jeg visker smøger man ærmerne op, for at rulle skjorteærmerne op for at gøre klar til en anstrengelse.
    2) Har vi 4 mobilnet i DK? Efter sammenslagningen af Telenor og Telia ‘s netværk, har vi vel kun 3 stk.
    3) Roskilde ligger ikke specielt sydligt i storkøbenhavn, Køge ville passe bedre.

    ja ja ja, klogere er jeg ikke, men der skal være orden i tingene

  • NN

    Jeg ved ikke hvilke skodmobiler folk har, men jeg har OVERHOVEDET ikke oplevet problemer med dækning på nogen af de 3 net i Odense C. Hvis vi kigger på de sidste par år…