hvilket mobilabonnement har jeg

Vilkår ved mobilabonnementer – Her er faldgruberne, du skal være opmærksom på

Når du går ud og tegner et nyt abonnement, er det oftest fordi du har fundet en løsning, som inkluderer det rette forbrug til dit behov. Stort set alle pakker i dag inkluderer fri sms/mms, en eller anden mængde tale og en tilsvarende mængde data. For cirka 100 kroner kan man mange steder få fri tale og en høj mængde data inkluderet i sit mobilabonnement.

 

Vilkår ved mobilabonnementer – Dette skal du være opmærksom på

Men når mobilselskaberne lover fri tale, har man så også ubegrænsede opkald inkluderet i sit abonnement? Og hvordan afregner teleselskaberne helt præcist den inkluderede mængde data? Her er vores guide til de vilkår, du skal være opmærksom på, når du tegner et nyt mobilabonnement.

Se også: Find billige mobilpakker til familier

 

Hvad betyder fri tale og fri data?

Måske har du et abonnement, hvor du har den fulde pakke med fri tale, fri data og fri smsm/mms. Det er også dejligt befriende at kunne bruge sin mobiltelefon ubegrænset, uden at frygte for en stor regning sidst på måneden. Desværre er det sjældent, at “fri” faktisk betyder ubegrænset.

Langt de fleste teleselskaber oplyser i deres vilkår, at eksempelvis fri data er underlagt en såkaldt “fair use grænse”. Det kan være 1.000 GB, men det kan også være så lavt som 100 GB. Afhængigt af selskabets fair use grænse betyder det, at du i realitetet maks må bruge den nævnte mængde data. Også fri tale og sms/mms kan være underlagt fair use grænser. Det kunne være 50 timers tale og 2.000 sms’er for eksempel.

Under alle omstændigheder er det nogle tal, du skal være opmærksom på i vilkårene, før du tegner et nyt abonnement med frit forbrug.

Se også: Find billig mobilabonnement

 

Fortrydelsesret

Dette er mere i forhold til købelov end generelle abonnementsvilkår. Ikke desto mindre kan det være en god idé at sætte sig ind i reglerne omkring fortrydelsesret, så du ikke står med et abonnement, som du i realiteten ikke har brug for eller kan benytte.

Som teleanalytiker, Nicolas Frederiksen, siger: “Bestil altid nyt mobilabonnement på nettet, som derved er knyttet købelovens bestemmelser om fjernsalg. På den måde kan du kortvarigt teste abonnementet og returnere/ophæve købet, hvis du oplever problemer med eksempelvis dækning i dit område.”

Se også: Sådan er din fortrydelsesret ved køb af mobil

 

Ekspert: Du skal sikre korrekt afregning af inkluderet indhold

Nicolas Frederiksens bedste råd til alle, der tegner abonnement med inkluderet forbrug, er, at man skal sikre sig, at indholdet bliver afregnet korrekt.

Nicolas forklarer: “Mobilabonnementer med mange timers taletid og store mængder data kan virke forlokkende. Du bør altid læse vilkårene igennem og sikre dig, at taletiden afregnes pr. sekund, og dataforbruges afregnes på kB – altså kilobyte. Hvis afregningsintervallerne er større, vil du aldrig få den mængde taletid og data, som der skiltes med. F.eks. vil et abonnement med 20 timers taletid, med afregning pr. minut, reelt kun give 14 timers taletid.”

Se også: Guide til de bedste mobilabonnementer

Der er lukket for kommentarer.