TDC: Sådan skal kunderne hjælpe med at sikre fremtidens mobildækning

TDC's kunder over hele Danmark kan hjælpe TDC med at skabe et bedre netværk med appen TDC Netperform, der måler hvor hurtig en forbindelse folk har. På den måde kan TDC finde ud af, hvor mobilnettet skal udbygges.

TDC: Sådan skal kunderne hjælpe med at sikre fremtidens mobildækning

Kunderne hos TDC skal hjælpe med at skabe fremtidens mobilnetværk og mobildækning med appen TDC NetPerform.

Med TDC Netperform sendes automatisk informationer om TDC’s mobilnet tilbage til TDC og bliver derfor et væsentligt supplement til de løbende målinger på den samlede brugeroplevelse.

Se også: De bedste mobilabonnementer

 

Anonyme data kan forbedre mobilnetværket

Eksempelvis måler appen, hvilken signalstyrke brugeren modtager, hvor hurtigt kunden kan hente data, om der er dataforbindelse og taledækning samt hvilke apps deltageren bruger.

Samtidig får TDC vigtig viden om brugernes færden, som bruges til planlægningen til næste år. Informationerne fra deltagernes mobiltelefoner er anonymiseret, og indholdet kan ikke ses. Deltagerne bidrager alene med viden om brugeroplevelsen og kvaliteten af mobildækning.

Direktør for mobil i TDC Group, Jesper Oldenburg, forklarer, at dette er næste skridt på vejen mod det selv-optimerende netværk, hvor mennesker spiller en mindre grad for planlægningen og effektiviseringen af mobilnettet, mens netværket selv vil justere og tilpasse sig brugernes brug og behov uden at oplevelsen bliver forværret for andre brugere.

Se også: 3 klar med bedre mobildækning på Smukfest

TDC NetPerform på Smukfest for at sikre optimal mobildækning

I forbindelse med SmukFest i Skanderborg, der finder sted lige nu, har TDC indgået et samarbejde med festivalen, hvor en gruppe frivillige medarbejdere har fået en udvidet TDC NetPerform app installeret på deres telefoner, så TDC kan måle den brugeroplevede mobildækning time for time under festivallen.

Appen giver TDC indblik i, hvordan festivalgæsten oplever mobilnettet ’real-time’ og er derfor et væsentligt supplement til de løbende målinger på den samlede brugeroplevelse.

“Brugerne gør os meget klogere med denne app. Faktisk så meget, at vi undervejs i Smukfest vil have mulighed for at ændre på vores set-up og optimere vores netværk, hvis der er behov for det”, forklarer Jesper Oldenburg.

Se også: Nyheder om mobildækning