Onfone-stifter bag nyt mobilselskab med fokus på tjenester

Plenti er navnet på et nyt mobilselskab, der sætter fokus på underholdningstjenester, mens tale og data bliver sekundært produkt.

Onfone-stifter bag nyt mobilselskab med fokus på tjenester

Mange års intens priskrig på de traditionelle teleydelser efterlod til sidst ingen marginer på tale, data og sms, der er værd at slås om. Teleselskaberne fokuserer i stedet på udbygning af netværk og mobilabonnementer med fordele og underholdningstjenester og Plenti bliver det nyeste skud på stammen, som Telmore for snart to år siden plantede, da de lancerede Telmore Play.

Det er Onfone-stifteren Morten Strunge og Fullrate-stifteren Peter Mægbæk, der står bag det nye selskab Plenti og kommer til at tilbyde tjenester som den primære del af produktet, mens tale og data nærmere skal ses som en ekstra ting, der tilbydes sammen med.

Se også: Mobilselskaber med underholdning og fordele

Er der plads til Plenti mere?

Flere og flere danske teleselskaber tilbyder underholdningstjenester og fordele i deres mobilabonnementer. Telmore har Telmore Play som det absolut dominerende produkt på dette område, men også TDC, Yousee, Telia, CBB og 3 satser ret voldsomt på tjenester og fordele i en række af deres mobilabonnementer.

Rækken af mobilselskaber med fokus på fordele og underholdning er altså efterhånden blevet meget lang med et stort udbud af niche-tjenester og gunstige fordele for særlige markedssegmenter. “Alt fra populære streaming- og nyhedstjenester til diverse familierabatter, gratis roaming og dagligvarer med taletid kan i dag fås med et mobilabonnement. Spørgsmålet er derfor, om der er plads til Plenti mere af det samme”, spørger Nicolas Fredriksen, teleanalytiker hos telepristjek.dk.

Se også: Mobilabonnement med musik

Besparelsen på underholdning må give billigere mobilforbrug

Problemet med de underholdningsbaserede mobilabonnementer er nemlig, at der bør være en vis balance mellem abonnementsprisen og besparelsen, som kunderne opnår ved at lade mobilselskabet levere underholdningen, uddyber Nicolas Fredriksen.

“Kunderne vil, enkelt sagt, kun vælge mobilabonnementet med underholdning, hvis besparelsen, de opnår på underholdningen, er så stor, at prisen på selve mobilforbruget kan konkurrere med de tilbageværende lavpris-selskaber. Abonnementsprisen for et mobilabonnement med underholdning bør således aldrig overstige markedsprisen på de efterspurgte tjenester og prisen på et traditionelt lavpris-abonnement. Ellers kan man jo bare have det billigste mobilabonnement på markedet og købe underholdningstjenesterne enkeltvis til markedspris”.

Se også: Mobilabonnementer med billig tale og data

 

Mobilabonnement med underholdning kræver en vis målgruppe

Hertil er det afgørende for mobilselskabets indtjening, at den potentielle målgruppe ikke bliver for snæver, forklarer Nicolas Fredriksen videre.

“Jo flere tjenester, man som kunde reelt skal være interesseret i at betale for, des mindre bliver også målgruppen for det pågældende mobilabonnement med underholdning, og des mindre bliver mobilselskabets indtjeningspotentiale”.

Han forklarer, at relativt mange danskere isoleret set kan være interesseret i at betale for Spotify på mobilen, HBO Nordic og Mofibo, men kun en meget lille andel kan antages at være interesseret i at betale for alle tre tjenester samtidig.

Se også: Priser, fordele & ulemper ved Plenti

 

Plenti vs Telmore Play

I følge Nicolas Fredriksen bør mobilabonnementer med underholdningstjenester inkludere ét eller flere af de helt store underholdningstjenester, som f.eks Spotify og HBO Nordic.

“Hertil er det afgørende for et sådan mobilabonnement, at besparelsen eller gevinsten ikke opnås ved tre eller flere tjenester. Jo flere tjenester der kræves for at opnå en gevinst, des mindre bliver målgruppen og mobilselskabets indtjening. Mobilabonnementer med underholdning bør ideelt dække samtlige danskeres mobilforbrug (12 timers Tale og 12 GB Data) og samtidig inkludere én eller maksimalt to af de mest populære underholdningstjenester på markedet, og den samlede pris bør ikke overstige mere end 277 kroner om måneden”, vurderer Nicolas Fredriksen med afsæt i de tilbud, der ellers findes på markedet i dag for denne type mobilabonnementer.

“Hvis Plenti kan levere to store underholdningstjenester gratis og samtidig inkludere Fri Tale og 12 GB Data til maksimalt 249 kroner pr måned, så er der, uden videre hensyn til kvaliteten på netværket, plads til Plenti mere end bare Telmore Play på markedet”, konkluderer Nicolas Fredriksen.

Se også: Så meget kan du spare med Telmore Play

Plenti skal ikke skabe ny priskrig

Specielt Onfone har været meget dominerende i den priskrig, der tidligere har hersket på mobilfronten herhjemme, men Peter Mægbæk understreger over for Børsen, at Plenti ikke bliver et produkt, der skal starte en ny priskrig.

Hvornår Plenti er klar til lancering står uklart og selskabet er stadig i forhandlinger med de tjenesteudbydere, de ønsker at knytte til selskabet.

 

Opfølgning af sagen

Efterfølgende kom der nyt om emnet. Steen Jørgensen fandt det relevant at følge op på temaet. 2/3/2016 blev bolden spillet videre med artiklen Musik hos Telmore – her er mulighederne – Forstættelsen i sagen kan læses her. Læs også seneste nyt om temaet her.