Kommentar: Er Google på vej til at blive et freemium-selskab?

Det er efterhånden ikke svært at forestille sig, at Google med tiden bliver et freemium-selskab, hvor vi tilbydes en masse tjenester gratis, men må betale for nye funktioner og højere sikkerhed.

Kommentar: Er Google på vej til at blive et freemium-selskab?

Don’t be evil. Vær ikke ond. Sådan har et Google-mantra været siden cirka år 2000 og er det vel stadig.

Ordlyden var ikke særligt subtilt møntet mod et selskab som Microsoft, som mange anså for at være et monopolistisk imperium, der misbrugte sin status som ubetinget computer-konge og – diktator i verden.

Google har for det meste haft medvind hos forbrugere verden over, fordi de har gjort en masse virkelig fremragende tjenester gratis tilgængelige for alle med en computer eller mobil. Eller det vil sige: Det har de gjort ved at vide alt om dig, dine interesser og gøren og laden på nettet for at kunne målrette annoncer, der matcher lige nøjagtig det, du interesserer dig for og leder efter lige nu.

Det har Google tjent styrtende på og det har vi alle sammen mere eller mindre accepteret, fordi vi har fået stillet gratis tjenester, der alle har gjort livet først og fremmest mere praktisk, men også lidt sjovere, til rådighed.

Vi nævner i flæng:

  • Søgning
  • Gmail
  • Kalender
  • Maps
  • YouTube
  • Maps
  • Play
  • Drev
  • Oversæt

Millioner af mennesker verden over bruger alle disse tjenester i et omfang, så det er svært at forestille sig, hvordan man skal kunne undvære dem.

Og det er tilsyneladende også det, Google nu selv sidder og tænker, så hvorfor ikke begynde at kræve penge for dem? Vi ser blandt andet, at de har lanceret YouTube Music Key, der kommer til at koste knap 100 kroner om måneden. YouTube Music Key leverer musiknumre, hele albums og videoklip. Som betalende vil man kunne lytte og se indholdet på både mobil, tablet og computer.

Mark Mulligan, analytiker for Midia Research, siger til nyhedsbureauet Associated Press, at Google kun opretter en abonnementstjeneste på YouTube, så Google kan få lov at gøre, hvad de altid har ønsket at kunne gøre med den gratis tjeneste, nemlig at tjene penge på andet end annoncer.

Google stopper formentlig ikke for gratis adgang til YouTube, men det er ikke svært at forestille sig, at de vil bruge mere krudt på at udvikle betalingstjenesten frem for den gratis udgave, der så kan få lov at sygne hen.

Og hvem andre end Google tilbyder samme antal så godt tvær-integrerede tjenester med kun ét login? Tja, der er vel kun Apple og Microsoft at skifte til og så er vi sådan set lige vidt.

Indrømmet, det er spekulationer, men det kan sagtens ske, og det kan også sagtens ske for alle de andre tjenester, Google har. Betaler man for det, så kan man få mere sikker Gmail, bedre kalender eller flere muligheder i Drev. Betaler man for det, kan man få lov at downloade kort til Google Maps til offline-brug eller få bedre oversættelser i Google Oversæt.

Jo, Google kunne sagtens bevæge sig hen mod at blive et Freemium-selskab med en masse tjenester, der fungerer til husbehov, men hvor man må betale for at få vigtige opdateringer og nye funktioner, der gør tjenesterne lettere og mere sikre at bruge.

Mange har sovset deres liv så godt og grundigt ind i Googles mange tjenester, at det ganske enkelt vil meget besværligt pludselig at skulle undvære dem – personligt ville det blive et mindre mareridt, hvis jeg blev smidt ud af Googles greb, formentlig ville jeg trygle om at få lov til at betale det, de kræver.

Og hvem andre end Google tilbyder samme antal så godt tvær-integrerede tjenester med kun ét login? Tja, der er vel kun Apple og Microsoft at skifte til og så er vi sådan set lige vidt.

Det kunne blive rigtig grimt, hvis Google, Apple eller Microsoft indgik en art kartelaftale og blev enige om, at deres mange ens tjenester skulle til at koste penge…

Steen Jørgensen har skrevet om mobile tjenester og teknologier i 10 år.