Google strammer grebet om apps

Når du er på jagt efter en ny app, så ser du sikkert tit, hvordan de enkelte apps roses af brugerne i selve app-beskrivelsen. Det kan være vildledende for mange forbrugere, når der bruges mere spalteplads til de rosende ord end til selve beskrivelsen af appen.

Der er altid en masse brugeranmeldelser af appen længere nede under selve app-beskrivelsen og Google ønsker, at app-udviklerne lader disse beskrivelser blive der og ikke hiver dem frem, når selve appen beskrives. For det første kan brugerne ikke vide, hvem det er, der skrives i disse rosende ord, men Google peger også på, at de brugeranmeldelser, der bruges, ofte inkluderer populære søgetermer, der overskrider de reglementer, som Google har opstillet for udviklerne i Google Play.

Se også: Prisguide med billig mobilabonnement.

Ikke relevant nok app-information

Google skriver således i de nye retningslinjer på deres Android Udvikler-portal:

“Please do not include user testimonials in your app description. They tend to be dubious and are frequently utilized to include references to popular search terms and competitor apps in violation of the policies outlined here. Let your users speak for themselves via Play’s comment review system”.

Selvom brugeranmeldelser kan være reelle og relevante nok, så har de deres plads længere nede under app-beskrivelsen og det er Googles holdning, at de ikke tilbyder relevant information til brugerne i selve app-beskrivelsen.

Se også: Sammenlign priser på mobiltelefoner.

Så fremover skulle app-beskrivelsen altså give mere detaljeret info om, hvorfor den enkelte app er genial fremfor at udviklerne bare kan nuppe en tilfældig brugeranmeldelse, der for eksempel skriver, at den er genial.