Ny EU klageportal gør handel på internettet mere sikker

Ny europæisk klageportal til forbrugere skal gøre det mere sikkert at handle på tværs af EU-lande, da man lettere kan klage over varer, man har købt.

Ny EU klageportal gør handel på internettet mere sikker

E-handel på internettet og på tværs af landegrænser i EU eksploderer, men hvordan står man som kunde, forbruger og køber, hvis den vare eller tjeneste, man har købt, ikke lever op til det, man forventede? Køber man en vare fra en spansk webshop, kan det måske være svært og uoverskueligt for mange at klage over den, hvis varen er ødelagt eller ikke er, som man troede.

Derfor er der nu blevet oprettet en ny europæisk klageportal, ODR hedder den, der skal gøre det lettere for forbrugerne og virksomhederne at komme til enighed i eventuelle stridigheder.

Den europæiske klageportal ODR hjælper dig altså med at klage over en vare, du har købt online i et EU-land. Det er ikke en guide til sikker e-handel eller noget der svarer til e-mærket, men altså et sted du kan klage, efter du har købt varen.

 

Sådan klager du over varer købt på internettet i EU

Klageportalen fungerer på den måde, at man skriver klagen på ens eget sprog, hvor efter klagen så oversættes af en maskine. Når det er gjort, sendes klagen videre til det relevante klageløsningscenter eller klagenævn i det pågældende land, hvor varen er købt.

For at klage over en vare, du har købt på internettet i EU, skal du gå ind på ODRs hjemmeside. Her skal du taste e-mailadressen til den virksomhed, der skal have klagen, ind og ellers indberette klagen.

Her den pågældende virksomhed har modtaget klagen via portalen, foreslår virksomheden hvilket klageløsningscenter eller klagenævn, der skal behandle klagen – accepterer du den foreslåede klageinstans,  vil den pågældende klageinstans så behandle klagesagen.

Alle europæiske virksomheder, der sælger til forbrugere via nettet skal i øvrigt linke til klageportalen ifølge EU-regler – gør de ikke det, får de bøder.

Klageportalen er gratis at bruge for forbrugerne. Klageportalen træder i kraft fra og med 15. februar i år.

 

Hvis du og virksomheden ikke når til enighed

Hvis du og virksomheden af en eller anden grund ikke kan nå til enighed om, hvilken klageinstans i det pågældende EU-land, der skal tage sig af klagen, så får du besked herom og kan få hjælp af en medarbejder knyttet til klageportalen. Så får du efterfølgende vejledning til, hvordan du så får løst din klage.

Vær opmærksom på, at du ikke kan benytte dig af klageportalen ved køb af varer i Danmark eller hvis du har købt varen i en fysisk butik i EU. Klageportalen tager sig kun af klager, hvis du har handlet i en webshop i et EU-land over nettet.