75.000 danskere har sagt farvel til fastnettet på seks måneder

Tusindvis af danskere dropper hver måned deres fastnettelefon, viser nye tal fra Energistyrelsen. Det betyder tusindvis af sparede kroner hvert år, for dem der gør det, lyder det fra teleekspert.

75.000 danskere har sagt farvel til fastnettet på seks måneder

Nye tal fra Energistyrelsen viser, at vi danskere i stor stil dropper fastnettelefonen – på seks måneder vinkede 75.000 danske fastnetejere således farvel til den gammeldags fastnettelefon.

Tallene stammer fra Energistyrelsens nyeste telestatistik, der gælder for første halvår 2015 og som offentliggøres i dag.

Det betyder, at antallet af fastnetabonnementer i Danmark faldt med 10 procent i løbet af de første seks måneder i 2015. Samtidig er taletrafikken via fastnettet faldet 19, 2 procent, mens den mobile taletrafik er steget med 4,9 procent fra første halvår 2014 til første halvår 2015.

Antallet af frafaldne fastnetabonnementer må ventes at følge samme trends i andet halvår 2015 og i årene der kommer.

Se også: Sammenlign priser på mobilabonnementer og spar penge

 

Mange penge at spare ved at droppe fastnettelefon

En undersøgelse fra sidste år viser, at det er en vanesag at have fastnettelefon – hele 35,2 procent begrundede det med, at den havde de altid haft. Men det er altså nogle meget dyre vaner, man har tillagt sig der, lød det gang fra teleanalytiker Nicolas Fredriksen, der var overrasket over, at så mange havde fastnettelefon den gang.

Et fastnetabonnement koster i gennemsnit 5.250 kroner om året, hvis man taler i telefon 4 timer om måneden. Taler man 8 timer i telefon om måneden, kan man lægge yderligere 2.900 kroner ekstra oven i, forklarer Nicolas Fredriksen.  “Mobiltelefoni er i dag blevet så billigt og/eller har så mange fordele og tjenester inkluderet, at man vil kunne spare virkelig mange penge om året på at droppe fastnettelefonen og i stedet gå all in på mobiltelefoni og et billigt mobilabonnement“.

Nye teknologier giver langt bedre lydkvalitet

De danske mobilselskaber ruller nemlig ud med nye netværksteknologier til mobiltelefoner, der vil forbedre samtalekvaliteten over hele landet. For eksempel kommer vi til at se VoLTE (Voice over LTE) og Wi-Fi calling. VoLTE vil betyde langt bedre lydkvalitet til samtaler og Wi-Fi Calling vil sikre langt bedre dækning, da man vil kunne føre almindelige mobilsamtaler over ens Wi-Fi router i hjemmet.

Med Wi-Fi calling betyder det derfor ikke noget, om man bor ude på bøhlandet eller i kælderen i en betonbolig i indre by – bare man har en internetforbindelse.

Nicolas Fredriksen har også bemærket de nye teknologier til at forbedre mobilsamtaler med, der begynder at rulle ud de kommende måneder.

“Når både VoLTE og Wi-Fi Calling ruller ud hos de danske mobilselskaber vil vi opleve stor fremgang i samtalekvaliteten og det vil i endnu højere grad opmuntre flere og flere til at droppe fastnettet”, forklarer Nicolas Fredriksen.

Se også: Bedøm dit mobilselskab – og se hvilke der har bedst mobildækning

 

Om fastnettelefon i Danmark

 

Den seneste telestatistik for 1. halvår 2015 viser:

Antal fastnetabonnementer

• I 1. halvår 2015 var der 674.000 fastnetabonnementer
• I 2. halvår 2014 var der 749.000 fastnetabonnementer
• Antallet af fastnetabonnementer er faldet med 10 procent på seks måneder

Taletrafik i fastnettet

• Taletrafikken via fastnettet lå i 1. halvår af 2015 på 897 mio. minutter
• Taletrafikken via fastnettet lå i 1. halvår af 2014 på 1.109 mio. minutter.
• Det svarer til et fald på 19, 2 procent

Taletrafik i mobilnettet

• Taletrafikken via mobilnettet lå i 1. halvår af 2015 på 6.816 mio. minutter
• Taletrafikken via mobilnettet lå i 1. halvår af 2014 på 6.499 mio. minutter
• Det svarer til en stigning på 4,9 procent