Dårlig indendørs mobildækning? Sådan løser du det

Teleselskabernes mobilnet har svært ved at trænge ind gennem vægge og vinduer. Men der er flere ting, du kan gøre for at få bedre dækning indenfor.

Dårlig indendørs mobildækning? Sådan løser du det

I Danmark – og i resten af Skandinavien – har vi samlet set ret god netværksdækning. Men det er ikke ensbetydende med, at mange ikke oplever dårlig dækning i deres hjem. Faktisk er det et stort problem, at signalerne fra teleselskabernes master har svært ved at trænge ind gennem energirigtige vinduer og tykke betonvægge.

Heldigvis er der flere ting du kan gøre for at slippe af den med den dårlige mobildækning, som med al sandsynlighed resulterer i lav stabilitet og lave hastigheder.

Vi guider dig her igennem dine muligheder for at komme af med den dårlige mobildækning.

Se også: Teleselskabernes dækning og kundernes tilfredshed med dækningen

#1 Skift til et teleselskab på et andet netværk

Det nemmeste, du kan gøre, er at skifte til et andet teleselskab. I Danmark findes der rigtig mange forskellige teleselskaber, men det vigtige i den sammenhæng er, hvilket netværk teleselskabet bruger. Der findes følgende tre netværk:

  1. TDC NET, som bruges af bl.a. YouSee, TELMORE, HALLO, Velkommen og eesy
  2. TT Netværket (ejet af Telia og Telenor), som bruges af bl.a. Telia, Telenor, CBB, Call me, dukaTALE, Greentel, GladMobil og OK Mobil
  3. 3s netværk, som bruges af 3 og OiSTER

Hvis du oplever dårlig dækning hos dit teleselskab, bør du skifte til et teleselskab, som bruger et andet netværk end det, du allerede er koblet på.

Der er store regionale og lokale forskelle på, hvor godt de forskellige netværk opleves rundt omkring i Danmark. På Telepristjek.dk kan du se, hvordan tusindvis af danskere oplever deres mobilnet på henholdsvis TDC, Telia/Telenor og 3s netværk. Dermed kan du tage en mere kvalificeret beslutning om, hvilket teleselskab der giver den bedste dækning i din by.

Tjek teleselskabernes dækning hos dig her:

Hvis du vil undersøge dine helt lokale netværksforhold, kan du på Energistyrelsens hjemmeside mastedatabasen.dk se, hvilke antenner der er i nærheden af din adresse. Ud fra disse oplysninger kan du også vælge et teleselskab på et netværk, der har antenner nærmest dig.

Det kan også være en god idé at høre, hvilket mobilnetværk dine naboer har gode erfaringer med, da de formentlig oplever samme lokale udfordringer som dig.

Nu har du fundet ud af, hvilket netværk der er det bedste for dig. Men hvilket abonnement bør du så vælge? På Telepristjek.dk kan du pt. sammenligne priser på 157 forskellige mobilabonnementer fra 28 mobilselskaber. Angiv hvor meget tale og data du har brug for, og hvilket netværk teleselskabet skal bruge – og straks får du de bedste priser hos alle teleselskaber at se.

Find det bedste mobilabonnement til prisen, der passer dit til behov

#2 Din mobil kan være gammel og have dårlige antenner

Hvis du forgæves har forsøgt at få en god mobildækning hos alle tre mobilnetværk, kan problemet ligge i din mobiltelefon. Hvis telefonen er af ældre dato, understøtter den måske ikke alle nyere 4G- og/eller 5G-frekvenser. Derfor kan du gå glip af dækning fra visse mobilantenner i nærheden af dig.

Hvis du er usikker på, om problemet er din mobiltelefon, bør du prøve at tjekke mobildækningen på din adresse, når du får nogen på besøg. Her kan du blive klogere på dels andre telefoners antennekvalitet og dels andre teleselskabers dækning, da der kan være store forskelle på begge dele.

Disse smartphones med god antennekvalitet og mobildækning er bedst i test

#3 Overvej at sætte en udendørs antenne op

Er du overbevidst om, at problemet ikke ligger i din mobiltelefon, men i teleselskabets dækning, kan en løsning være at opsætte en udendørs antenne. Fordelen ved udendørs antenner er, at de har en markant bedre dækning end en smartphone.

Teleselskabet 3 sælger som det eneste danske teleselskab mobilt bredbånd, hvor der er inkluderet en udendørs antenne til montering på altanen, på jorden eller direkte på husfacaden. Den fanger signaler i en radius af 5-8 kilometer, hvor en normal 4G-router kun rækker op til 4 kilometer.

Hvis du bor til leje eller ikke ejer boligen, bør du først kontakte ejer og få en tilladelse, inden du opsætter en udendørs antenne.

Hvis det ikke er muligt at opsætte en udendørs antenne på din bolig, er et alternativ en god, indendørs 4G-router eller 5G-router. Den kan muligvis fange et bedre signal, end hvad din telefon kan. Teleselskaberne har i dag mange forskellige mobile bredbåndsprodukter.

Se de bedste priser på mobilt bredbånd på 4G og 5G

Bemærk: Selv om det kan være fristende at købe en såkaldt signalforstærker/repeater til at forbedre mobildækningen i hjemmet, så er det ulovligt at opsætte dem som privatperson i Danmark. De kan nemlig forstyrre andres mobildækning.

#4 Gå sammen med dine naboer og efterspørg et samlet tilbud

Der er en sidste udvej, hvis du bor i et område med mange naboer, som oplever lige så dårlig mobildækning som dig. Energistyrelsen anbefaler, at man går sammen med sine naboer og forsøger at henvende sig til et teleselskab eller anden internetudbyder. Her kan I gøre opmærksom på hullet i mobildækningen.

Jo flere i lokalområdet der presser på for at få en bedre mobildækning, jo større er chancen for, at mindst ét af teleselskaberne lytter til jeres ønsker.

Hvis du vil se, hvilken dækning du og dine naboer har til rådighed, kan du slå deres adresser op på Energistyrelsens hastighedsoversigt, tjekditnet.dk.

På Telepristjek.dk kan du se mobildækningen i din by.

Fortæl om din mobildækning og hjælp andre

Vil du gerne hjælpe andre med at finde det rigtige mobilabonnement? Så kan du gøre det ved at deltage i nedenstående undersøgelse om mobildækning. Undersøgelsen guider dig både til, hvor der er bedst mobildækning, og hvordan danskerne oplever alle teleselskabers netværk i hele Danmark.

14.157 danskere har allerede deltaget i undersøgelsen. Dine oplevelser, erfaringer og viden kan gøre os alle meget klogere.

Dine svar er anonymiserede. For at deltage i undersøgelsen skal du acceptere cookies. For at undgå manipulation af undersøgelsen accepterer vi maksimalt én besvarelse i kvartalet fra samme cookie.