Priskrig : Oister & Telmore tegner frontlinjen
Priskrigen på det danske telemarked er en lang og kedelig historie. Teleselskaberne har gennem tiderne ofte pustet sig op og erklæret priskrig, men de store afgørende slag er ligesom udeblevet og luften er stille og roligt sivet ud af ballonerne igen.
Ja bevares. Priserne på mobiltelefoni har da over tiden dalet stille ned til os, men vi har aldrig oplevet priskrigens helt store herlighed – 2015 vil imidlertid blive året hvor vi for alvor får massiv glæde af teleselskabernes intense konkurrence!
Se også: Sammenlign priser på mobilabonnement
Onetake Mobil #5 | Fokus er priskrigen på telemarkedet, som i dag udkæmpes mellem traditionelle lavpris-selskaber med Oister i spidsen og de nye indholds-selskaber med Telmore i spidsen
– Se hvordan priskrigen kan give dig store besparelser på mobiltelefoner, almindelig tale, data og sms, og underholdningstjenester som f.eks HBO, Musik, Film og meget mere (Klik evt. frem til 10:56).
Priskrigen : Telmore + Indhold vs Oister + Pris
Kampen står i dag mellem de traditionelle lavpris-selskaber anført af Oister og de nye indholds-selskaber anført af Telmore. Disse selskaber er de mest markante aktører på hver sin side af frontlinjen og det bliver ekstremt spændende, at følge slagets gang. Vi er nemlig vidne til noget nyt – Priskrigen handler ikke længere kun om pris!
To spørgsmål vil afgøre priskrigen
- Oister må spørge sig selv, “Hvor mange danskere vil til hver en tid skifte til det billigste mobilselskab”?
- Telmore må spørge sig selv, “Hvor mange danskere vil købe andet end teleydelser ved sit mobilselskab”?
Svaret de får vil afgøre hvor længe Oister og Telmore vil strække våben, matche hinandens priser og kundernes efterspørgsel.
Personligt er jeg af den opfattelse, at indhold i volumen vil sejre over pris, men det vil tage tid før danskerne vænner sig til, at købe indhold på samme måde som de i dag køber traditionelle teleydelser ved teleselskaberne.
Stadig mere avancerede smartphones vil imidlertid modne og styrke danskernes efterspørgsel efter nye tjenester og fordele. Dog vil der altid være et vist segment af danskere, som altid vil gå efter den billigste kærneydelse (Prisen på; Tale, Data, SMS og Mobiltelefoner).
Se også:
Aktuelle priser og tilbud ved Telmore
Aktuelle priser og tilbud ved Oister
Oister skyder med Pris og Telmore skyder med Indhold
Skal du i dag vælge mobilselskab efter pris eller indhold? Her er de to bedste priser fra henholdsvis Oister og Telmore Play – Hvilket tilbud er så bedst for dig.
Mobilselskab | Mobilpakke | Pris | Se aktuelle priser |
---|---|---|---|
Oister | 6t Tale, 5 GB & SMS | 79,- /md. | Se tilbud |
Oister | 6t Tale, 10 GB & SMS | 99,- /md. | Se tilbud |
Telmore | 4t Tale, 5 GB & SMS + Telmore Play | 199,- /md. | Se tilbud |
Telmore | 10t Tale, 20 GB & SMS + Telmore Play | 249,- /md. | Se tilbud |
Oister er billigst på ren mobiltelefoni, men Telmore er billigst hvis du/familien har behov for minimum to ud af i alt 12 indholdstjenester i Telmore Play.
– Hvis du udelukkende vil betale for ren mobiltelefoni vil du sandsynligvis være bedst tjent med et mobilabonnement fra Oister. Hvis du derimod også har behov for indhold på mobilen, tablet eller Smart-Tv, f.eks; Musik, HBO, TV2 Play, Cmore, MinBibo og/eller syv andre underholdnings- og nyhedstjenester, vil du sandsynligvis være bedst tjent med et Telmore Play abonnement hvor disse tjenester er inkluderet i mobilabonnementet.
Priskrigens øvrige konsekvenser
Jo lavere markedsprisen på mobilforbruget bliver, des mindre mobilrabatter vil teleselskaberne give mobilkunderne ved køb af nye telefoner. Det hænger sammen med, at en given mobilrabat skal kunne hjemtages ved, at binde mobilkunden til et relativt dyrt mobilabonnement.
Når markedspriserne på mobilforbruget sænkes vil stadig flere danskere gå rundt med et meget billigt mobilabonnement og deres incitament for at binde sig til et dyrt mobilabonnement mod, at få en smart telefon til en billig penge reduceres betragteligt.
Dette vil især ramme de store og dyre teleselskaber på pengepungen, da de ikke længere vil kunne fiske nye kunder med store mobilrabatter. Omvendt vil Elgiganten, Bilka og andre som, sælger telefoner uden abonnement, i fremtiden blive meget glade for den øgede efterspørgsel.
Har du et meget billigt mobilabonnement vil det med stor sandsynlighed bedst betale sig for dig, at købe dine fremtidige mobiltelefoner uden mobilabonnement!
Se også: Find det bedste mobilabonnement
Mere om tematikken
Siden vi publicerede denne artikel er der kommet nyt i sagen. Nicolas Fredriksen fulgte op på historien. 20/3/2015 publicerede redaktionen et indlæg med tematikken Se prisguide: Priser for Samsung Galaxy S6 Edge – Klik her og læs den fulde artikel.. Du kan læse absolut seneste nyt her.