Mobilabonnementer er blevet op til 30 kroner dyrere på et år

Næsten alle teleselskaber har hævet priserne på deres mobilabonnementer i løbet af det seneste år. Se hvor meget priserne er steget hos de forskellige teleselskaber.

Mobilabonnementer er blevet op til 30 kroner dyrere på et år

Inflation og krig i Europa har fået priserne på alt fra dagligvarer og energi til at stige. Det har også ramt priserne på mobilabonnementer.

Man kan måske undre sig over, hvorfor et mobilabonnement kan blive dyrere for teleselskaberne at sælge. De fire teleselskaber, som driver eget mobilnet (TDC, Telia, Telenor og 3), har dog øgede udgifter i forbindelse med driften af disse mobilnet, som bruger meget strøm. Alle de øvrige teleselskaber, som lejer sig ind på mobilnettene, skal formentlig også være med til at betale denne ekstraregning.

Ad flere omgange har de fleste teleselskaber hævet priserne på deres mobilabonnementer i løbet af det seneste års tid. Som det oftest er med prisstigninger, glemmer man hurtigt, hvor billig en vare tidligere var, og den nye pris bliver hurtigt det nye normal.

Så nu, året er ved at gå på hæld, er det på høje tide at gøre status over, hvor meget dyrere det er blevet at have mobilabonnement hos et teleselskab.

Se også: Sammenlign priser på mobilabonnementer

Så meget er priserne steget

Næsten alle teleselskaber har hævet priserne på mindst ét abonnement i forhold til for et år siden. Det viser en gennemgang af de historiske priser, som Telepristjek har lavet.

For de fleste teleselskaber gælder, at næsten alle mobilabonnementer er blevet enten 10 eller 20 kroner dyrere. Der er dog også enkelte abonnementer, der er blevet 30 kroner dyrere. For eksempel kostede et abonnement med fri tale, 40 GB data og 10 GB EU-data 99 kroner for et års tid siden hos Call me. I dag får du fri tale og 50 GB data (30 GB i EU) for 119 kroner – men som 1. februar stiger til 129 kroner.

Samtidig ser man også hos mange teleselskaber, at et af deres billigste abonnement er udgået. I stedet må nye kunder hos flere teleselskaber nu nøjes med et større abonnement, som oven i købet er blevet dyrere.

Der er dog også flere teleselskaber, som har ladet priserne på et eller flere abonnementer forblive uændret. Det er dog ofte de dyre teleselskaber 3, Telia, YouSee og Telenor, som i forvejen har taget overpriser for deres mobilabonnementer og derfor nemmere kan leve med ikke at hæve priserne på alle abonnementer. Lavprisselskaberne dukaTALE og Greentel udmærker sig ved slet ikke at have hævet priserne i løbet af det seneste år.

Nedenfor kan du se, hvor meget priserne i gennemsnit er steget hos teleselskaberne i løbet af det seneste år:

  • Greentel: 0 kroner (0 procent)
  • dukaTALE: 0 kroner (0 procent)
  • OiSTER: 12 kroner (13,2 procent)
  • CBB Mobil: 16 kroner (12,8 procent)
  • Call me: 17,5 kroner (15,6 procent)
  • eesy: 13,3 kroner (9,9 procent)
  • 3: 10 kroner (4,9 procent)
  • Telia: 16 kroner (9,3 procent)
  • Telenor: 13,3 kroner (4,8 procent)
  • YouSee: 5 kroner (2,7 procent)

Hos de teleselskaber, der har hævet priserne, er der i gennemsnit sket en prisstigning på 12,9 kroner eller 9,2 procent.

Du betaler ekstra for mere, som du måske ikke bruger

Teleselskaber har i fællesskab gjort det dyrere at købe mobilabonnement. Som et plaster på såret har de stort set alle hævet enten mængden af tale, data, roaming i udlandet eller flere af disse på én gang.

Det er dog ofte en gratis omgang for teleselskaberne, for i et gennemsnitligt mobilabonnement bliver der ikke brugt mere end 17,9 GB data per måned. At man derfor kan bruge eksempelvis 60 GB data i stedet for 50 GB data, koster altså ikke teleselskaberne voldsomt meget at tilbyde, hvis abonnenten i forvejen sjældent bruger 50 GB data.

Hvis man ikke jævnligt holder øje med sit mobilabonnement, risikerer man altså over tid at ende med et abonnement, som er blevet både dyrere og større i indhold end det, man oprindeligt tegnede abonnement på.

Du gør dig med andre ord klogt i jævnligt at afsøge markedet for mobilabonnementer. Netop det kan du her på Telepristjek.dk, hvor vi har samlet priserne på alle mobilabonnementer.

Hvis du vil spare mange penge på dit mobilabonnement, bør du jævnligt skifte fra lavprisselskab til lavprisselskab og udnytte de intropriser, som mange af selskaberne ofte tilbyder i én eller tre måneder ad gangen.