Bredbånd uden binding?
Det er svært at undvære Wi-Fi i husstanden. Det mest populære valg er stadig det traditionelle kablede bredbånd, som i dag tilbydes til meget konkurrencedygtige priser. Der kan dog være nogle situationer, hvor man ikke ønsker de typiske seks måneders binding. Men er der overhovedet nogle udbydere, som tilbyder bredbånd helt uden binding? Det kigger vi nærmere på her.
Se også: Er dit bredbånd langsomt? Fix et ustabilt internet
Seks måneders binding er standarden
Nogle udbydere af bredbånd har intet oprettelsesgebyr og enkelte binder heller ikke forbrugerne i længere tid. Som udbyder af bredbånd må nye kunder maksimum bindes til et abonnement i seks måneder, og det er præcis hvad langt de fleste selskaber har valgt at gøre.
Hos selskaberne Kviknet, Boxer, Hiper, Fastspeed, Telia og Yousee er der nemlig seks måneders binding på bredbånd.
Men det betyder ikke, at man ikke kan finde udbydere, som ikke har binding på deres bredbånd. Først og fremmest har Stofa ikke binding, men har i stedet en enkelt måneds opsigelsesvarsel. Desværre er Stofas priser ikke de mest konkurrencedygtige. Derimod har Telenor både konkurrencedygtige priser og hverken binding eller oprettelsesgebyr.
Bredbånd uden binding
#1 Telenor
Op til 1.000/100 Mbit/s
Pris: 249 kroner om måneden
Se aktuelle tilbud hos Telenor
#2 Stofa
Op til 1.000/100 Mbit/s
Pris: 399 kroner om måneden.
Kan du slippe ud af et bredbåndsabonnement?
Som man kan læse i afsnittet herover, så kommer de fleste bredbåndsabonnementer med seks måneders bind, hvor kun to udbydere kun har én måneds opsigelsesvarsel. Har man købt et abonnement hos en anden udbyder, så er der altså op til et halvt års binding, hvilket man skal huske ved oprettelsen, hvor mindsteprisen er oplyst for hele perioden. Og det kan man vel ikke slippe ud af? Både og.
Som hovedregel kan man ikke, medmindre kvaliteten af internetforbindelsen ikke opleves tilfredsstillende. Hos forbrugerombudsmanden oplyses der, at “Hvis betegnelsen ”op til” en bestemt hastighed anvendes, skal hovedparten af de kunder, som markedsføringen retter sig mod, kunne opnå den angivne hastighed eller en hastighed, der ikke væsentligt afviger herfra”. I perioden fra klokken 07 til 01 hver dag, skal man altså kunne opnå en hastighed, som passer nogenlunde til det markedsførte hos udbyderen. Gør man ikke det, så bør man rette henvendelse til udbyder.
Læs også: Få hjælp og tips til bredbåd og Wi-Fi