Teleselskaberne ved alt om dig, din færden og adfærd
De fleste ved, at deres mobiltelefon kan spores, – derimod er de færreste klar over hvor omfanget og detaljerne, der bliver gemt om dem. Alle teleselskaber lagrer nemlig informationer om, hvor du har været, hvem du har snakket med og hvad du har brugt mobilen til. Med loven i hånden, kan man i Norge kræve at få alle informationer udleveret. En norsk journalister i Inside Telecom bad Telenor i Norge sende ham al den information, der var lagret om ham. Dette resulterede i 150 tætskrevne A4-sider, hvor han kunne se de forrige 90 dage af hans liv ned til den mindste digitale detalje.
Del din mening på vores Facebook side
Et norsk “eksperiment”.
Telenor i Norge bekræfter, at de lagrer personfølsomme oplysninger. I dag lagres denne information i tre måneder, men når det nye data-reguleringsdirektiv (norsk direktiv) træder i kraft, bliver dette udvidet til seks måneder. Det var mere vanskeligt at få den personfølsomme information udleveret end først antaget. Dette på trods af, at den norske personoplysningslov sikrer enhver mobilkunde indsigt i de oplysninger, teleselskabet har lagret om dem.
Find bedste og billigste mobilselskab
Journalist nægtet indsigt
Indledningsvis testede journalisten og en kollega, hvilke forhindringer en ganske normal kunde ville møde i jagten på at få udleveret oplysningerne. Derfor rettede de via mail en skriftlig henvendelse til Telenor. Seks dage senere blev de ringet op af Telenors sagsbehandler, der forklarede, at de ønskede informationer ikke var tilgængelige. De blev tilbudt en samtalespecifikation, hvilket blot er en detaljeret oversigt over den fakturerede trafik. Herefter blev de afvist med beskeden om, at kun politiet fik adgang til disse oplysninger.
Fagdirektør: “Loven er utvetydig”
Fagdirektør Atle Årnes fra “Datatilsynet”, myndigheden i Norge der forvalter personoplysningsloven, udtalte til Inside Telecom: “Loven er krystalklar: Alle mobilkunderkunder har krav på indsigt i alle de oplysninger et teleselskab har om dem. Hvis Telenor har hævdet det modsatte, så har selskabet taget fejl”.
De to journalister gav deres hverv til kende og kom i kontakt med Telenors juridiske rådgiver, Anita Claussen, der pr. mail udtalte: “Telenor har, ifølge lovbestemmelserne, pligt til at give enhver registreret indsigt i personoplysningerne. Hvis du har modtaget anden information, er du blevet fejlinformeret. Det ser vi alvorligt på.”
Pas på – Personfølsomme oplysninger kan ende ved chefen!
At få informationerne udleveret var dog ikke helt uproblematisk, da abonnementet var registreret ved arbejdsgiveren. Sagsbehandleren i Telenor sendte dokumenterne til journalisten, men adresserede dem til arbejdsgiveren som i sin tid havde registeret mobilabonnementet. Da sådanne informationer kan indeholde meget personlige oplysninger er det ikke hensigtsmæssigt, at andre end personen selv får adgang til oplysningerne. At arbejdsgiveren modtog journalistens personoplysninger er ikke heldigt… Arbejdsgivere kan jo således snage i de ansattes privatliv.
Telenor vil fremover give den rigtige vejledning
Præcis én måned efter, at journalisterne først bad om indsigt, modtog de papirerne. Dette er akkurat inden for lovens begrænsning på 30 dages maksimal behandlingstid. Telenors informationschef Anders Krokan udtalte dertil: “Det er yderst unormalt at Telenor modtager sådanne krav om indsigt. Nu vil vi gennemgå rutinerne og sikre at kunderne fremover får den rette vejledning.