Tjeep klar til at gøre dit mobilabonnement gratis – mod at du betaler med dine personlige oplysninger og interesser

Tjeep Freebird er det nye mobilabonnement, hvor du kan få betalt hele eller noget af din mobilregning via reklamer. Men du betaler også ved at afgive private og følsomme informationer til Tjeep.

Tjeep klar til at gøre dit mobilabonnement gratis – mod at du betaler med dine personlige oplysninger og interesser

Tjeep er nu klar med det mobilabonnement, som selskabet har bygget op til lige siden selskabets lancering i efteråret 2016, nemlig et mobilabonnement, Freebird, der kan gøres gratis via reklamefinansiering. Mobilabonnementet giver dog ikke det, man stilles i udsigt og dine private persondata kan gives videre til annoncører og samarbejdspartnere.

Freebird fungerer på den måde, at når man ringer op, bliver opkaldstonen erstattet af en reklame. Kim Damkær, direktør i Tjeep, forklarer, at de nu kan lade annoncørerne betale for deres “sædvanlige kvalitetsprodukt”. Faktum er dog, at Tjeep møder hård kritik fra rigtig mange brugere på Trustpilot – Se mere om det her.

Se også: De billigste mobilabonnementer

Freebird: Du giver Tjeep lov til at sende dine persondata til annoncører

Med Freebird skal kunden selv tilvælge reklamer og samtidig fortælle, hvilke reklametyper man ønsker. Ikke desto mindre fremgår det af handelsbetingelserne hos Tjeep i paragraf 7 “BEHANDLING AF OPLYSNINGER OG PERSONDATA“, at Tjeep løbende vil “have brug for at behandle oplysninger om dig og om, hvordan du benytter de leverede tjenester”.

Dette sker for at Tjeep kan “levere tjenester, som kræver behandling af trafik- eller lokaliseringsdata ud over, hvad der er nødvendigt for overførsel af kommunikation eller debitering heraf. Trafikdata gemmer vi så længe, det er nødvendigt i relation til debitering af de tjenester, som til enhver tid er omfattet af dit abonnement”.

Videre står der under paragraf 7, at Tjeep samler data ind om kunderne for at kunne “Markedsføre produkter, tjenester, abonnementspakker og andre ydelser, som udbydes af os eller vores samarbejdspartnere via vores netværk og systemer. Dette er baseret på dine forbrugsmønstre”.

Tjeep forklarer om Freebird, at det er kunden selv, der vælger, hvilke typer reklamer denne ønsker, men formuleringen “Markedsføre produkter, tjenester, abonnementspakker og andre ydelser, som udbydes af os eller vores samarbejdspartnere via vores netværk og systemer. Dette er baseret på dine forbrugsmønstre”, får alarmklokkerne til at ringe.

Formuleringen betyder nemlig, at du i praksis giver Tjeep lov til ikke bare at registrere alt om dig lige fra din position, din mailadresse, dit telefonnummer og dit onlineliv i det hele taget, men også til at give denne information videre til annoncører og andre samarbejdspartnere.

Også alt det, du på ingen måder ønsker andre skal have indblik, for eksempel vedrørende en skilsmisse eller søgninger efter erotisk indhold.

Du kan læse mere om de problematiske handelsbetingelser ved Tjeep.

Se også: Sammenlign mobilpriser

Vilkår for Freebird – man kender ikke værdien af reklamerne

Mobilabonnement Freebird koster de første tre måneder 69 kroner om måneden. Lytter man til minimum 90 reklamer om måneden, er prisen 0 kroner.

En reklameafspilning er gennemført, når den er blevet afspillet i minimum 6 sekunder og de 90 reklamer skal være fordelt over hele abonnementsperioden inden for et normalt forbrugsmønster. Tjeep definerer et normalt forbrugsmønster som maksimalt 8 opkald om dagen. Der vil maksimalt blive afspillet 5 reklamer i timen. Når man ikke at lytte til mindst 90 reklamer om måneden i løbet af de første tre måneder, betaler man den fulde abonnementspris.

Efter de første tre måneder vil abonnementet vil blive nedskrevet fra 69 kroner alt efter værdien af de opnåede “fuglefrø” i den sammenhængende abonnementsperiode. Fuglefrø er den værdi, som den enkelte reklame har – Værdien af et fuglefrø varierer og bliver fastsat på dagsauktion, oplyser Tjeep.

Man må åbenbart ikke få værdien af de enkelte reklamer at vide og det fremgår heller ikke, om man kan få indblik i dette – kun at man kan se, hvor mange fuglefrø man samlet har sparet op.

Se også: Kunderne raser over Tjeep på Trustpilot og Facebook

 

Freebird giver kun 70 procent af det lovede indhold

Freebird kommer med 10 timers tale og 2 GB data, men da Tjeep afregner taletiden pr. påbegyndte minut, betyder det, at du kun får cirka 70 procent af den taletid, der oplyses at være i abonnementet, det vil sige 7 timer.

Ubesvarede opkald, beskeder på telefonsvarere, aflytning af egen telefonsvarer og meget korte opkald, bliver nemlig også beregnet per påbegyndte minut. Taler du i 1 minut og 32 sekunder, afregnes du for 2 minutter. Langt de fleste teleselskaber takserer per påbegyndte sekund, hvilket er en meget mere korrekt måde at afregne på.

Tjeep oplyser stadig ikke, hvor de afregner dataforbrug.

Se også: De bedste mobilabonnementer med underholdning

Hvem er Freebird henvendt til?

Det er svært at se, hvilken målgruppe der skulle få glæde af Tjeeps Freebird.

Unge ringer sjældent og har stort dataforbrug; Almindelige brugere vil have et dataforbrug der ligger over 2 GB om måneden; De færreste forældre vil lade annoncører få adgang til deres børns ører; Ældre gider formentlig ikke besværet med Tjeep, der møder hård kritik for selskabets kundeservice.

Se også: Guide til de billigste mobilabonnementer

 

 

Videre om temaet

Temaet døde ikke med det første redaktionelle stik. Steen Jørgensen gik et skridt videre. 14/3/2017 havde vi dette at sige med artiklen Mobilabonnement med musik – sammenlign de bedste tilbud og priser  – Næste artikel om temaet finder du her. Se også seneste nyt om temaet ved at trykke her..