Telia må opsætte 1.277 nye antenner for at følge med dataforbruget

Danskernes forbrug af data stiger voldsom og for at følge med udviklingen vil Telia sætte hele 1.277 nye antenner op i Danmark i 2016.

Telia må opsætte 1.277 nye antenner for at følge med dataforbruget

Telia oplever, at dataforbruget i deres mobile netværk stiger med 60 procent om året. Sidste år opsatte Telia 844 nye antenner for at komme forbrugernes behov i møde og i år kommer de mere endnu flere nye antenner, nemlig hele 1.277.

Ud af disse 1.277 nye antenner vil de 856 af dem være nye 4G-antenner. Mange af dem kører på langtrækkende frekvenser, hvilket i følge Telia er godt nyt for dem, der bor i tyndtbefolkede områder. De lave frekvenser egner sig også godt til at forbedre dækningsoplevelsen i kældre og andre steder, hvor signalet dæmpes af byggematerialer. Det er dog ikke kun et spørgsmål om at udvide dækningen, men også om at gøre tingene smartere.

Se også: Hvor finder jeg det billigste mobilabonnement?

Telia må gøre netværket smartere

”Sideløbende med aktiveringen af de mange nye antenner i år, vil vi opprioritere 4G ved at tildele mere ’plads’ i netværket. Flere og flere danskere får smartphones, der kan udnytte 4G, og derfor er det afgørende, at vi kan håndtere større mængder trafik på de mest travle dele af netværket,” siger Heine Wieben Rasmussen, ansvarlig for netværksplanlægning i Telia.

Sidste år fordoblede Telia hastighederne på 4G-netværket ved at introducere den såkaldte Carrier Aggregation-teknologi, som løbende udbredes i nettet.  Og der er flere projekter på vej, som vil give kunderne bedre oplevelser på nettet:

Se også: Telias billigste mobilabonnementer

Telia snart klar med VoLTE og Wi-Fi calling

”I år introducerer vi videreudviklingen af Carrier Aggregation, som kan levere teoretiske hastigheder op til 450 Mbit/s. Derudover er vi lige nu i færd med at implementere en ny platform, der blandt andet vil gøre det muligt for os at lancere Voice over LTE og wifi-calling, så man kan udnytte både 4G og wifi-netværk til at foretage opkald”, forklarer Heine Wieben Rasmussen.

Det er naturligvis streaming af musik, film og serier, som er blevet en fast del af danskernes hverdag, der står for den voldsomme stigning på dataforbruget.

Se også: Mobilabonnement med meget data