Online spil – Den største trussel mod båndbredden eller ej?

Kan online gaming have indflydelse på den generelle båndbredde? Nej, men det kan streaming-tjenester til gengæld.

Online spil – Den største trussel mod båndbredden eller ej?

Dette indhold er sponseret. Efterhånden som flere og flere kaster sig over online gaming, stiller det tilsvarende store krav til båndbredden på den internetforbindelse, man benytter. Men kan man risikere, at internettet til sidst bliver langsomt som en tilstoppet håndvask?

Hvis man nogensinde har boet på et kollegium eller i et bofællesskab ved man, hvor irriterende, det kan være, hvis en anden på netværket bruger internettet til at hente store mængder data. Det medfører, at alle andre må lide under hakkende internet eller i det mindste internet med stærkt nedsat hastighed.

Men hvad med online gaming? I de seneste år er antallet af mennesker, der spiller især de ekstremt populære Fortnite, Minecraft og CS:GO eksploderet til nye højder, og mange har i den forbindelse spurgt, om det kan ende med at have indflydelse på den generelle båndbredde, at så mange “tapper” af internettet.

Svaret er dog, at det er der ikke nogen chance for. Fakta er, at spil over internettet, om det så er på en Playstation eller om det er på online spillemaskiner, kræver meget mindre båndbredde end mange går og tror. Gennemsnittet for spil som for eksempel førnævnte Fortnite og Minecraft er på cirka 100 mb i timen, og maksimalt går spil typisk op til omkring 150 megabyte, hvis det går heftigt for sig. Dette er blot at regne som en dråbe i vandet, når man tænker på, hvor hurtigt nettet er nu om dage.

Dette er netop lavet således, at det ikke har krævet alt for voldsomme forbindelser for at kunne spille de populære online-spil. Hvis det krævede en voldsom fibernet-forbindelse at kunne spille disse på nettet, så ville udbredelsen slet ikke kunne være så stor. Det er derfor, det for eksempel også er muligt at kunne spille ganske krævende spil via en moderne smartphone.

Streamingtjenester er de store syndere

Nej, hvis man er bekymret over, hvorvidt ens internetforbindelse risikerer at knække ryggen, så skal man i stedet se på de stadigt mere populære streaming-tjenester som for eksempel Netflix. Hvis man vælger at streame verdens mest populær streaming-tjeneste i HD, så forbruger det hele 3 gigabyte i timen. Og den kommende udgave af Netflix i 4G kan man roligt regne med kommer til at kræve endnu mere af din internetforbindelse.

Det hører dog med til historien, at internetforbindelser ikke er nogen statisk størrelse. Mange husker nok stadig de gamle opkoblinger, der brugte modem, og kan more sig over, hvor meget der er sket siden da. Og med introduktionen af fibernet og de kommende landvindinger taget i betragtning, så skal man næppe frygte for, at ens internet pludselig begynder at hakke og endda gå i stå. Internettet skal nok sørge for at være et skridt foran hvad end spilproducenterne nu finder på at hive ud af ærmet.

Pandemiens indflydelse svinder

Der er heller ikke nogen tvivl om, at de sidste par år har været ekstra stride for internetforbindelser verden over, eftersom at folk har været lukket inde derhjemme, og derfor har efterspurgt underholdning i højere grad end nogensinde før. Det har givet alvorligt pres på manges forbindelser, men efterhånden som pandemien letter sit pres, letter trykket på internettet også.

Her kan også nævnes de populære Zoom-møder, der i HD-udgave anvender over 800 megabyte i timen, så der er altså ingen grund til at tro, at det lige skal være de stakkels gamere, der får skylden for et hikkende internet.

Se også: Læs flere oplysende advertorials