undergulv

Teleselskabernes gebyrer og vilkår er fejet ind under gulvtæppet

“Intet er fejet ind under gulvtæppet, sagde Poul fra landets højeste talerstol. Men tæppet bugnede allerede som et højt cirkustelt på en flad mark og det tog ikke lang tid før klovne, gøglere og akrobater fyldte medielandskabet da tæppet endelig blev løftet, og stakkels tamilske skæbner væltede en demokratisk valgt regering…

- Indrømmet. Der er meget langt fra Tamilsagen til teleselskabernes skjulte omkostninger og fordækte gebyrer, men afstande behøver ikke altid være et problem. I hvilken grad danske mobilkunder kan vælte et mobilselskab må imidlertid stå hen i det uvisse.

Nedenfor lister vi gebyrer, skjulte omkostninger og bagvedliggende vilkår, som skaffer teleselskaberne klingende mønt i kassen, og frarøver mobilkunderne masser af penge.

Der er tale om finurlige øvelser, hvoraf flere ikke er oplyst i mobilselskabernes vilkår - Mange danskere får kun 55 procent af den mobiltelefoni de faktisk betaler for!

De 20 bedste mobilabonnement

Teleselskabernes gebyrer og skjulte omkostninger

  1. Oprettelsesgebyr – Det koster penge at blive kunde.
    - Typisk varierende fra; 0,- til 199,-
  2. Betalingsgebyr BS – Det koster penge at betale mobilregningen over BS.
    - Typisk 6,5,- til 9,75,- /måned.
  3. Betalingskortgebyr – Det koster penge at betale mobilforbruget online.
    - Typisk 0,7 til 3 procent af indbetalt beløb*.
  4. Betalingsgebyr Giro – Det koster penge at modtage en mobilregning pr. post.
    - Typisk 25,- til 50,- /måned.
  5. Forudbetalt forbrug – Det koster alt andet lige penge, at betale forud frem for bagud.
    - Typisk 0,1 til 0,3 procent af indbetalt beløb**.
  6. Samtalestart i Danmark (Tæller samtalen fra opkaldsforsøg). Du får ikke tildelte samtaletid i mobilpakke – Typisk kun 90 procent***.
  7. Samtalestart ved Roaming (Hvis samtalen takseres fra opkaldsforsøg).
    – Roaming bliver ekstra dyrt grundet mislykkede samtaler****.
  8. Opkaldsafgifter ved Roaming er ikke EU-reguleret.
    - Høje opkaldsafgifter kan gøre Roaming ekstremt dyrt.
  9. Antal linjer teleselskabet har til rådighed ved Roaming.
    - For lille linjekapacitet vil fordyre roaming grundet høj andel af mislykkede opkald.
  10. Afregningsinterval (Taletid pr. minut) – Du får ikke tildelte samtaletid i mobilpakke.
    - Typisk kun 67 procent af mobilpakkens indhold.
  11. Afregningsinterval (Dataforbrug pr. Datakald > 1Kb).
    - Du får typisk kun 80 procent af mobilpakkens indhold*****.
  12. Betaler du for 3G eller 4G  internethastighed- 4G skal opleves dobbelt så hurtigt som 3G. – Hvis ikke, er 4G ikke pengene værd.
  13. Mobilforbrugets pris pr. enhed, der overskrider mobilpakkens indhold af; Tale, Data og SMS/mms. – Det kan blive meget dyrt at overskride mobilpakkens indhold.
*Alt efter hvilket betalingskort du benytter og hvilket beløb du indbetaler på din mobilkonto. **TDC kræver tre måneders forudbetalt forbrug, mens online baserede selskaber typisk kun kræver 30 dages forudbetalt forbrug. ***Opkald til egen og modtagers telefonsvarer (mislykkede opkald) regnes som samtale. ****Roaming: Antal “linjer” dit mobilselskab har til rådighed i det pågældende land vil afgøre antal vellykkede opkald/mislykkede opkald; Jo færre linjer, des flere opkald må du foretage pr. vellykkede opkald (samtale). *****Dit teleselskab kan afregne internet på mobilen pr. Kb, 10 Kb, 50 kb eller andet. Pr. Datakald og/eller afrundet Dataforbrug akkumuleret over 24 timer (Akkumulering af døgnets dataforbrug med afrunding til nærmeste 10 Kb er mest retfærdigt).

Mobilkunderne får slet ikke hvad de betaler for

Alt efter hvordan dit teleselskab kombinerer ovenstående vilkår, tariffer og bagvedliggende vilkår, får du reelt kun mellem 55 til 98 procent af mobilforbruget du faktisk betaler for.

Men det er desværre ofte umuligt, at tjekke teleselskabernes fulde praksis – Bagvedliggende vilkår holdes nemlig ofte helt skjult, men de kan udgøre en betydelig andel af mobilregningens størrelse. Særligt gælder dette ved et højt Dataforbrug og ved roaming.

  • Pkt. 1 til 5, samt 10, 12, 13 er beskrevet på selskabernes hjemmesider under Priser.
  • Pkt. 8 står beskrevet på teleselskabernes hjemmesider under Udlandstelefoni.
  • Pkt. 6, 7, 9 og 11 oplyses typisk ikke – Hverken i vilkår eller på teleselskabernes hjemmesider (Bagvedliggende vilkår).

 

Hvilke teleselskaber har særligt høje gebyrer?

Vi vil fremover kaste lys over hvilke teleselskaber, der frarøver mobilkunderne mest mobiltelefoni. Hvis du ikke kan vente, kan vi allerede nu afsløre, at TDC øjensynligt er Danmarks mest gebyrbehæftede teleselskab. Men kioskbaskere som Oister kan heller ikke se sig fri for retmæssig kritik… Vi følger op i nærmeste fremtid.

 

 

 

 

  • Allan

    Jeg har CallMe til 99,00 for abonnement, men hvorfor skal man betale 6,50 for at få lov til at betale. Det er da en pengemaskine.