falske webbutikker svindel

Webbutikker snyder danskere for millioner af kroner

Ny undersøgelse viser, at internettet stadig i høj grad kan betegnes som det vilde vest, når det gælder internethandel og webbbutikker. Det står nemlig klart, at op mod 300.000 danskere gennem de sidste to år er blevet snydt for millioner af kroner ved at have købt og betalt for varer, som slet ikke fandtes.

Det kan være varer som koncertbilletter, rejser, sundhedsprodukter, tøj, mobiltelefoner og andet elektronisk udstyr.

Se også: Sammenlign priser på mobiltelefoner fra danske forhandlere

Mange webbutikker er rene fupnumre

Epinion står bag undersøgelsen lavet for Deloitte og konklusionen er klar: Svindelbutikkerne på nettet er endnu et eksempel på den bølge af internetsvindel, der skyller ind over Danmark og alle kan blive ramt.

“Handel på internettet er jo nemt og bekvemt, men gør os også rigtig sårbare som forbrugere. Selvfølgelig er det vildt frustrerende at betale for en vare, som aldrig dukker op, for så efterfølgende at finde ud af, at internetbutikken bare var et fupnummer”, siger cyberekspert i Deloitte Kim Schlyter.

Han forklarer, at bagmændene kan gøre mange ting for at deres svindelnumre skal se ægte ud. “Derfor ligner hjemmesiderne også rigtige internetbutikker. I nogle tilfælde låner de kriminelle også kendte virksomhedsnavne. Hvis man for eksempel udskifter ”.dk” med ”.com” eller bare laver en lille smule om i selve navnet, er der mange forbrugere, der aldrig opdager, at de er gået forkert”.

Se også: Mobilabonnementer med billig tale og data

 

Mails med fuptilbud 

Kim Schlyter advarer også mod mail-tilbud udformet til at narre forbrugerne.

Mange it-kriminelle sender også e-mails direkte til deres ofre med gode tilbud, der er designet til at lokke forbrugerne i fælden. Mange mails er til salg på den sorte børs på nettet og for små beløb kan IT-kriminelle skaffe sig adgang til tusindvis af mails, som så kan bruges til at gøre mail-tilbuddene mere valide.

“Man bør derfor være ekstremt kritisk over for alle typer af tilbud, der er enten er lokkende, ulogiske eller tilfældige”, råder han.