Klage over teleselskab – se dine rettigheder her

Hvad kan man egentlig klage over hos sit teleselskab, når det gælder mobiltelefon eller abonnement og hvad gør man, hvis man vil klage over en regning, aftale eller lignende? Det vejleder vi om her.

Klage over teleselskab – se dine rettigheder her

Står du i en situation, hvor du ikke er enig i en afgørelse eller aftale hos dit teleselskab, så kan du klage til selskabet selv og når du stadig ikke til enighed med dit teleselskab, så kan du tage sagen videre til Forbrugerklagenævnet eller Teleankenævnet.

Se også: Mobilselskaber med bedst kundeservice

Hvad klager man over til sit teleselskab?

Det første, du skal gøre, når du rager uklar med dit teleselskab over en sag, er at kontakte teleselskabet og prøve at finde en løsning.

Noget af det, man typisk klager over, kan vedrøre regninger, at saldokontrol og automatisk optankning ikke fungerer godt nok og man derfor får rykkergebyrer pålagt, at teleselskabet ikke har mobildækning som lovet og forventet eller det kan være omkring en aftale mellem dig og teleselskabet, som du ikke mener at have indgået.

Se også: Mobilselskab med bedste dækning

Regningsklagenævn

De forskellige teleselskaber har det, man kalder for et Regningsklagenævn, der tager sig af alle klager vedrørende dit mobilabonnement, bredbåndsabonnement eller tv-abonnement.

Det hænder, at man ikke selv kan finde en mindelig løsning med ens teleselskab og så kan du typisk gøre to ting: Enten klage til Teleankenævnet eller Forbrugerklagenævnet.

Se også: Yousee hæver priserne med 15 kroner for tv-pakker i 2017

 

Teleankenævnet

For at kunne klage til Teleankenævnet eller Forbrugerklagenævnet, skal du du fremlægge dokumentation for din klage samt teleselskabets skriftlige afslag på din klage. Det kan enten være i form af mail eller brev.

Teleankenævnet tager sig som navnet antyder af klager over teletjenester inden for fastnet, mobil og internet. Inden du går videre med din klage til Teleankenævnet, kan du finde afgørelser, der vedrører klager over regninger og vilkår.

Det kan være en god idé at læse op på disse, da du her kan se, om du reelt har en chance for at få ret i din klage. Er der truffet en afgørelse inden for et særligt område, så kan man forvente, at den vil danne præcedens, det vil sige, at den vil danne grundlag for, hvorvidt du kan få en afgørelse til din fordel.

Teleankenævnet håndterer typisk kun klager, der vedrører regninger og vilkår, så oplever du problemer med din mobil, så er det typisk Forbrugerklagenævnet, der skal behandle din sag.

Se også: Sammenlign priser på de bedste mobilabonnementer

 

Forbrugerklagenævnet

For at kunne klage over en vare til Forbrugerklagenævnet skal produktet have kostet dig minimum 800 kroner.

Man skal også være opmærksom på, at almindelige forbrugere skal betale 400 kroner i gebyr for at klage og oprette en sag hos Forbrugerklagenævnet. Det gebyr tilbagebetales, hvis forbrugeren får medhold i sagen, eller hvis man når til enighed med ens teleselskab.

Se også: Nyheder om teleselskaber